Nuorten aikuisten suunterveys

Opiskelijoiden ja nuorten aikuisten suunterveys

Koulun jälkeen nuorten ja nuorten aikuisten elämässä tapahtuu suuria muutoksia: opiskeluaika, kotoa muutto, miehillä armeija, valmistuminen ammattiin, perheen perustaminen. Suunterveydestä huolehtiminen, hyvä suuhygienia ja terveelliset ruokatottumukset ovat tärkeitä läpi kaikkien muutosten. Myös hammastarkastusten säännöllisyydestä on muistettava huolehtia. Erityisesti viisaudenhampaat voivat tässä vaiheessa aiheuttaa huolta.

On tärkeää käydä säännöllisesti hammaslääkärin tarkastuksessa 18 vuotta täytettyäänkin.

Huolellinen hampaiden puhdistus rutiinina

Lapsena opitusta huolellisesta suuhygieniasta on syytä pitää kiinni nuoruusajan muutoksissakin. Hampaiden harjaus fluorihammastahnalla aamuin illoin ja hammasvälien puhdistus päivittäin auttavat pitämään myös hengityksen raikkaana.

Sopiva hammastahna sisältää fluoridia 1 450 ppm (parts per million) ja sitä käytetään hammasharjalla 2 cm.

Nuoren aikuisen terveelliset ruokatottumukset

Terveellisiin ruokatottumuksiin kuuluvat säännöllinen ateriarytmi ja napostelun välttäminen. Syömällä kunnollisen aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan nälkä pysyy loitolla, eikä tarvitse napostella pitkin päivää.

Lukiolaiset ja ammatillisessa koulutuksessa olevat saavat maksuttoman lounaan koulussa. Korkeakouluopiskelijoiden ruokailua tukee Kela.

On hyvä muistaa, että esim. virvoitusjuomat, light-juomat, urheilu- ja energiajuomat, useimmat nk. makuvedet, täysmehut, marjamehut, sitrushedelmät, etikka ja monet alkoholijuomat aiheuttavat hampaisiin eroosiota eli kiilteen syöpymistä.

Syömisen jälkeen on hyvä käyttää säännöllisesti ksylitolia.

Nuoruusajan suunterveyden uhkatekijöitä

Yleisimpiä suunsairauksia ovat hampaiden reikiintyminen ja kiinnityskudossairaudet eli ientulehdus ja parodontiitti.

Nuoruusajan muutokset, opiskelu, kotoa muutto, armeija, työelämässä aloitus yms., voivat aiheuttaa myös paineita ja jännitystiloja, joihin voi liittyä hampaiden narskuttelua ja erilaisia purentavaivoja.

Viisaudenhampaat puhkeavat yleisimmin 20–21-vuotiaana. Joskus viisaudenhampaille ei ole riittävästi tilaa puhjeta tai ne ovat väärässä asennossa. Hampaan ympärille voi muodostua perikoroniitti eli syvä ientasku, joka tulehtuu. Perikoroniitti on yleinen vaiva 20–25-vuotiailla. Tulehdus voi aiheuttaa särkyä, turvotusta, suun avaamisrajoitusta ja kuumetta. Tilanteeseen tarvitaan hammaslääkärin apua.

Nuoruus- ja opiskeluaikana on syytä huomioida tupakoinnin, alkoholin ja muiden päihteiden haittavaikutukset terveydelle, myös suunterveydelle, ja välttää niitä.

Perhettä perustaessa ensisijaisen tärkeää on huolehtia, että vanhempien suut ovat kunnossa ja muistaa vastuullisesti huolehtia lapsen suunterveydestä.

Suun terveydenhuolto on osa opiskeluterveydenhuoltoa

Neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta vuonna 2010 annetun asetuksen mukaan kunnan tulee ylläpitää muiden kuin peruskoulun opiskelijoille opiskeluterveydenhuoltoa, johon kuuluu myös suun terveydenhuolto.

Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opiskelijoiden suun terveydenhoidosta vastaa Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö YTHS.

Alle 18-vuotiaille suun terveydenhuolto on terveyskeskuksessa maksutonta. Sen jälkeenkin on tärkeää hakeutua säännöllisesti hammaslääkärin tarkastukseen, joko terveyskeskukseen, YTHS:lle tai yksityishammaslääkärille.

Lähde: Honkala S, Heikka H, Heikkinen AM, Helenius-Hietala J, Sirviö K. Terve suu. 4., uudistettu painos. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim, 2020, s. 168–174.