Laadun ja potilasturvallisuuden erityispätevyys

Terveydenhuollon laadun ja potilasturvallisuuden erityispätevyyden tavoitteena on parantaa laatua ja potilasturvallisuutta lisäämällä lääkärien ja hammaslääkärien kiinnostusta, aktiivisuutta, osaamista, verkostoitumista, yhteydenpitoa, koulutusta ja tutkimusta.

Erityispätevyyden suorittanut hammaslääkäri

• osaa toimia kansallisissa ja kansainvälisissä laatua ja potilasturvallisuutta edistävissä verkostoissa ja etsiä kansainvälistä tietoa laadun ja potilasturvallisuuden kehittämisestä
  • kykenee seuraamaan ja arvioimaan kriittisesti alan kirjallisuutta ja tutkimuksia
  • osaa löytää ja noudattaa alaan liittyviä Suomessa sovellettavia säädöksiä, ohjeita ja suosituksia
  • hallitsee ja soveltaa monipuolisesti laatu- ja potilasturvallisuusmenettelyjä työssään
  • ymmärtää laatujärjestelmän periaatteet ja merkityksen organisaatiolle
  • hallitsee potilasturvallisuusriskien ja laatupoikkeamien havaitsemiseen ja vaaratapahtumien läpikäymiseen sekä niistä oppimiseen liittyvät prosessit
  • osaa käyttää ja seurata palvelujärjestelmän ja kliinisen laadun sekä potilasturvallisuuden mittareita tai laaturekisterejä ja arvioida niiden antaman tiedon merkitystä
  • osaa hyödyntää potilasvahingoista, muistutuksista, kanteluista ja asiakaspalautteista kertyvää tietoa toiminnan laadun ja turvallisuuden kehittämisessä
  • pystyy kehittämään ja johtamaan terveydenhuollon yksikön laatu- ja potilasturvallisuustyötä

Laadun ja potilasturvallisuuden erityispätevyyden hakeminen edellyttää erikoishammaslääkärin tutkintoa joltain hammaslääketieteen erikoisalalta tai vähintään erikoishammaslääkärikoulutusta vastaavan pituista työkokemusta (5 vuotta) valmistumisen jälkeen.

Erityispätevyyden osa-alueet

• käytännön palvelu
  • teoreettinen kurssimuotoinen koulutus
  • kehittämisprojekti

Suorittajalla tulee olla erityispätevyyden suorittanut ohjaaja, joka seuraa ja tukee koulutettavaa.

Erityispätevyys voidaan siirtymäaikana (29.4.2024 asti) myöntää poikkeusmenettelyllä myös lääkärille, jolla on jo riittävä perehtyneisyys sekä kiistaton osoitus pitkäaikaisesta ja aktiivisesta laatu- ja potilasturvallisuustyöstä.

Erityispätevyyden myöntää Hammaslääkäriliiton hallitus erityispätevyystoimikunnan esityksestä. Erityispätevyyden myöntäminen edellyttää Hammaslääkäriliiton jäsenyyttä.

Hammaslääkäriliitto perii erityispätevyyden myöntämisestä 60 euroa. Saatuaan erityispätevyystoimikunnalta erityispätevyyden myöntämistä puoltavan päätöksen tulee hakijan suorittaa maksu Hammaslääkäriliiton tilille NDEAFIHH FI38 21 99 1800 1554 13, viitteeksi "Terveydenhuollon laatu ja potilasturvallisuus ep". Hammaslääkäriliitto lähettää hakijalle todistuksen erityispätevyyden myöntämisestä.

Lisätietoja:

Erityispätevyystoimikunnan hammaslääkärijäsen Nora Hiivala, @email