Hammaslääkärin työ edellyttää monipuolisia tietoja ja taitoja sekä kädentaitoja. Hammaslääkärin ydintehtävänä on tutkia ja diagnosoida potilaiden suun sairauksia sekä hoitaa ja ehkäistä niitä.

Potilasta hoidetaan hammaslääkärin vastaanotolla

Hammaslääkärinä työelämässä

Suomessa on noin 4 200 työssä käyvää hammaslääkäriä. Suurin osa työskentelee terveyskeskuksissa tai yksityisvastaanotoilla. Hammaslääkäreitä on myös esimerkiksi sairaaloissa, yliopistoissa sekä YTHS:n palveluksessa.
Hammaslääkäri ja etiikka

Hammaslääkärin etiikka

Terveydenhuollon etiikassa keskeistä on ihmisarvon ja itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen, ihmiselämän suojelu ja terveyden edistäminen. Hammaslääkäriliitto kannustaa jäseniään eettisiin pohdintoihin ja osallistumaan eettisiä asioita koskevaan keskusteluun.
Hammaslääkäri terveyden edistäjänä

Suun sairauksien ennaltaehkäisy ja potilaiden omahoidon tukeminen ovat olennainen osa hammaslääkärin työtä. Yhteistyö muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa on tärkeää terveyden edistämisessä.
Hammaslääkärin kädessä oleva instrumentti lähikuvassa

Hammaslääkärien työnantajayhdistys

Hammaslääkärien työnantajayhdistys valvoo työnantajina toimivien hammaslääkärien ja hammaslääkäriasemien yhteisiä etuja ja edistää heidän yhteistoimintaansa ja järjestäytymistään.
Pikkutyttö katselee maapalloa

Hammaslääkärin työ 2035

Miten hammaslääkärin työ ja osaamistarpeet muuttuvat tulevaisuudessa? Työhömme vaikuttavia muutosvoimia ovat esimerkiksi terveydenhuollon digitalisaatio, teknologinen kehitys ja uudet innovaatiot sekä terveydenhuollon järjestelmää ja rahoitusta koskevat yhteiskunnalliset muutokset. Hammaslääkäriliitto ennakoi ja vaikuttaa alan tulevaisuuteen ja tukee ammattikuntaa muutoksessa.
Koronavirus

Hammaslääkärit ja koronavirus

Tietoa ja ohjeita koronaviruspandemian vaikutuksista hammaslääkärien työhön ja vastaanottotoimintaan. Sivulle on koottu viranomaisohjeita ja tietoa eri sektoreilla työskenteleville hammaslääkäreille.
Potilasta hoidetaan hammaslääkärin vastaanotolla

Laatu ja potilasturvallisuus

Toimimme laadun ja potilasturvallisuuden edistämiseksi suun terveydenhuollossa. Liitto on mukana laatuun liittyvien ohjeistusten laatimisessa ja kurssien järjestämisessä. Hammaslääkäriliiton Laadunedistäjä-kunniamaininta nostaa esille laatutyön tekijöitä.
Palapelin paloja

Lääkärisopimus

Uusi Lääkärisopimus on voimassa 1.5.2022-30.4.2025. Sitä noudatetaan myös hyvinvointialueilla.
Terveydenhuollon ammattilaiset seisovat ryhmänä kädet yhdessä

Työhyvinvointi

Tuotamme hammaslääkärien työhyvinvointia tukevaa tietoa ja materiaalia. Henkilöstön osallistaminen suun terveydenhuollon ja työyhteisön kehittämistyöhön on tärkeää.
Potilaalle tehdään hammaslääkärin vastaanotolla suukirurgista toimenpidettä

Työnjako

Suun terveydenhuollossa työnjaolla voidaan parantaa hoidon saatavuutta, vähentää kustannuksia ja lisätä kaikkien ammattiryhmien työn mielekkyyttä. Työnjaon on pohjauduttava säädöksiin ja ohjeisiin. Tavoitteena on potilaiden hyvinvointi, potilasturvallisuus ja hoidon laatu. Työnjakosivut on tehty Hammaslääkäriliiton, Suun terveydenhoidon ammattiliiton STALin ja Tehyn yhteistyönä.