Hammaslääkäriliiton syysvaltuuston kokous koolla 24.11.2023
27.11.2023

Hammaslääkäriliiton syysvaltuusto kokoontui

Hammaslääkäriliiton valtuuston syyskokous pidettiin valtuuston puheenjohtajan Jarmo Lahden johdolla Helsingissä 24.–25.11.2023. Paikan päällä oli noin 40 hammaslääkärivaltuutettua eri puolilta maata.

Hammaslääkäriliiton valtuuston kaksipäiväisen syyskokouksen ohjelmassa oli liiton ajankohtaista edunvalvontaa ja toiminnan kehittämistä sekä vuoden 2024 toimintasuunnitelman ja talousarvion käsittely ja muut sääntömääräiset kokousasiat.

Liiton toiminnasta kertoivat Hammaslääkäriliiton ajankohtaiskatsauksessa toiminnanjohtaja Henna Virtomaa ja asiantuntijahammaslääkäri Anna Chainier.

Valtuustossa vieraili myös kansanedustaja Mia Laiho (kok), joka kävi kertomassa valtuutetuille tilannekatsauksen hallitusohjelman toimeenpanosta suun terveydenhuollon ja terveydenhuollon näkökulmasta.

Liiton toimintasuunnitelma ja talousarvio 2024

Vuoden 2024 Hammaslääkäriliiton toimintasuunnitelman ja talousarvion valtuutetuille esittelivät hallituksen puheenjohtaja Pia Helander ja toiminnanjohtaja Henna Virtomaa.

Tutustu Hammaslääkäriliiton vuoden 2024 toimintasuunnitelmaan.

Liiton strategian päivitystyö käyntiin

Liiton strategian päivitystyö käynnistettiin valtuustossa kertaamalla ammattiliittojen mielikuvatutkimuksen tänä keväänä valmistuneita tuloksia. Suomalaiset valitsivat vuonna 2023 Hammaslääkäriliiton arvostetuimmaksi ammattiliitoksi, kun Taloustutkimus vertaili väestötutkimuksessaan kokonaismielikuvia ja arvostusta 24 eri ammattiliitosta.

– Liiton arvostuksen takana on vahva professio ja vaikuttava toiminta. Olemme yhteiskunnallisesti merkittävä toimija ja hammaslääkärikunnan edunvalvoja monella foorumilla, tiivisti toiminnanjohtaja Henna Virtomaa.

– Vaikutamme aktiivisesti hammaslääkärien hyvän työelämän sekä suunterveyden ja väestön terveyden edistämisen puolesta. Tältä pohjalta on hyvä jatkaa strategian päivitystä ja liiton toiminnan kehittämistä.

Valtuutetut pohtivat liiton strategian päivitystarpeita pienryhmissä. Julkisen, yksityisen ja opiskelijoiden sektoriryhmissä keskusteltiin lisäksi aktiivisesti oman ryhmän ajankohtaisista asioista.

Syyskokouksen päätökset

Hammaslääkäriliiton valtuuston sääntömääräisessä syyskokouksessa lauantaina 25.11. valtuusto valitsi liiton hallituksen jäsenet erovuoroisten osalta, vahvisti vuoden 2024 toimintasuunnitelman ja talousarvion sekä vahvisti ensi vuoden jäsenmaksun ja käsitteli valtuutettujen aloitteet sekä kokouksen muut sääntömääräiset asiat.

Hallituksen jäsenvalinnat

Liiton hallitukseen valtuusto valitsi vaaleja valmistelevan toimikunnan esityksen mukaan kaikki nyt erovuorossa olleet jatkamaan seuraavan kaksivuotiskauden 2024–2025:

• hallituksen puheenjohtaja Pia Helander
  • varapuheenjohtaja Heikki Kiviahde
  • hallituksen jäsen Katri Hyvärinen
  • hallituksen jäsen Minna Jakonen
  • hallituksen jäsen Tuomas Saxlin

Lisäksi valtuusto vahvisti SHOL:in nimittämän Wilma Wessmanin hallituksen uudeksi opiskelijajäseneksi.

Toiminnantarkastajien valinta

Liiton toiminnantarkastajiksi valtuusto valitsi seuraavalle toimikaudelle Kari Suvannon ja Sirpa Korhosen sekä varalle Pirkko Grönroosin ja Juha Valtakosken.

Liiton jäsenmaksu vuonna 2024

Vuoden 2024 jäsenmaksuksi valtuusto vahvisti 544 euroa eli jäsenmaksu pysyy samana kuin tänä vuonna. Jäsenmaksun vapautus- ja alennusperusteet säilyvät ennallaan.

Valtuutettujen aloitteet

Syysvaltuustossa valtuutetut tekivät kolme aloitetta ja yhden muutosehdotuksen:

Olli Siirola: ehdotus Hammaslääkäriliiton keskipitkän ajan talous- ja sijoitusstrategian laatimisesta osana liiton strategian päivitystä.

Sirkku Brander: ehdotus selvittää ammatillisen ennaltaehkäisevän kuntoutuksen järjestämistä jäsenille, jotka kokevat fyysisiä tai psyykkisiä oireita työn kuormittavuudesta.

Pirjo Juusela: ehdotus valtuuston valitsemasta uudesta taloustyöryhmästä, joka toimisi liiton hallituksen ja toimiston tukena. Lisäksi muutosehdotus, joka koskee toimiston budjetin sitomista jäsenmaksua maksavien jäsenten määrään.

Hammaslääkäriliiton huomionosoitukset

Valtuusto myönsi Hammaslääkäriliiton huomionosoitukset hallituksen esityksestä seuraaville jäsenille ja muille ansioituneille.

Suomen Hammaslääkäriliiton kultainen ansiomerkki:

• Anna Haukka
  • Jari Hakanen, Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori

Suomen Hammaslääkäriliiton hopeinen ansiomerkki:

• Leo Heinonen
  • Rekina Karhulahti
  • Tanja Ketola-Kinnula
  • Risto Kontio

Lämpimät onnittelut!

Hammaslääkäriliiton valtuuston syyskokous pidettiin Helsingissä 24.–25.11.2023.