Tiedote: Miten hampaiden reikiintymisen voi pysäyttää?

Karieksen aiheuttama hampaiden reikiintyminen on mahdollista pitää kurissa hyvällä omahoidolla ja terveellisillä elintavoilla.

Jos pieniä reiänalkuja on päässyt syntymään, niiden eteneminen on mahdollista pysäyttää. Hammaslääkäriliiton terveyden edistämisen asiantuntija Hannu Hausen kertoo, mistä kariesvaurioiden varhaishoidossa on kyse.

Miksi hampaat reikiintyvät?

Reikiintymisen aiheuttavat hampaiden pinnoille kiinnittyneen plakin kariesbakteerit, jotka tuottavat sokereista hampaan pinnan mineraaleja liuottavia happoja. Pienistä liukenemista ei ole haittaa, sillä ne korjaantuvat syljen vaikutuksesta ja pehmentynyt hammaskiille kovettuu uudelleen sellaisten jaksojen aikana, jolloin suussa ei ole ruokaa.

– Kun ateriarytmi on säännöllinen, janojuomana käytetään vettä ja kun aterioiden välillä ei napostella sokerisia syötäviä tai juotavia, hampailla on yllin kyllin aikaa toipua bakteerien ravinnoksi kelpaavien tuotteiden nauttimisesta aiheutuvista happohyökkäyksistä, Hausen muistuttaa.

Hampaiden harjaus fluorihammastahnalla aamuin ja illoin vaikeuttaa hammaskiilteen liukenemista happohyökkäysten aikana sekä edesauttaa liukenemien korjaantumista happohyökkäysten välillä.

Epäsäännöllinen ateriarytmi, johon usein kuuluu aterioiden välillä tapahtuvaa napostelua ja sokeristen ja happamien juomien siemailua, altistaa hampaiden reikiintymiselle. Vaara on erityisen suuri, jos hampaiden harjaus ja fluorihammastahnan käyttökin on epäsäännöllistä.

Suomessa tehdään vuosittain yhteensä yli 3 miljoonaa hampaiden paikkaustoimenpidettä.

Mitä on varhaishoito?

– Kun hampaassa ei vielä ole varsinaista reikää, vaurion eteneminen reiäksi on mahdollista estää. Reiänalun pitäminen puhtaana käyttämällä aamuin illoin fluorihammastahnaa voi pysäyttää vaurion etenemisen, kunhan ateriarytmi on sellainen, että hampaille jää riittävästi aikaa happohyökkäyksistä toipumiseen. Suunterveyden ammattihenkilön tekemä fluoridikäsittely tukee potilaan omia toimia vaurion pysäyttämiseksi, Hausen kertoo.

Reikiintymisen pysäyttämiseen tähtäävä varhaishoito on potilaan ja suun terveydenhuollon ammattilaisen yhteistyötä. Parhaimmillaan kariesvaurion eteneminen voi Hausenin mukaan pysähtyä jo muutamien viikkojen kuluessa.

Hampaan paikkaus ei sen sijaan kariesta paranna, vaan paikkaushoidon tarkoitus on tuhoutuneen hammaskudoksen korvaaminen ja hampaan toiminnan ylläpitäminen.

– Pysäyttämällä voidaan välttää sekä aiemmin paikkaamattoman hammaspinnan ensimmäinen paikkaus että myöhemmät toimenpiteet, joilla paikkaa mahdollisesti joudutaan vuosien varrella korjailemaan, Hausen muistuttaa.

– Jokaisen potilaan, jolla on aktiivisia reiänalkuja, tulee halutessaan saada hoitoa, jonka avulla niiden eteneminen pysähtyy. Onnistuessaan hoito hillitsee myös uusien kariesvaurioiden syntyä, Hausen korostaa.

Katso myös Hammaslääkäri vastaa -video, jossa Hannu Hausen kertoo varhaishoidosta Hammaslääkäriliiton I love suu -kampanjan sivuilla: https://ilovesuu.fi/videot/hammaslaakari-vastaa/

Miten voin ehkäistä hampaideni reikiintymistä?

• Pese hampaat huolellisesti fluorihammastahnalla kaksi kertaa päivässä. Puhdista myös hammasvälit päivittäin.
  • Juo vettä janojuomana, noudata säännöllisiä ruokailuaikoja ja vältä napostelua.
  • Käytä ksylitolituotteita aterioiden jälkeen vähintään 5 g päivässä. Ksylitoli katkaisee happohyökkäyksen.
  • Hoidata hampaasi säännöllisesti. Sinulle voidaan tehdä yhdessä hammaslääkärin kanssa yksilöllinen karieksen hallintaohjelma ja omahoito-ohjelma.

Lähde: Duodecimin ja Hammaslääkäriseura Apollonian Käypä hoito -suositus: Hampaassa reikä – eikä! (Karieksen hallinta ja Hampaan paikkaushoito)

Lisätietoja:

Hannu Hausen, Hammaslääkäriliiton terveyden edistämisen asiantuntija, p. 040 502 0715, @email

I love suu -kampanja puhuu suunterveydestä

I love suu on Hammaslääkäriliiton suunterveyskampanja väestölle. Tavoitteena on tarjota luotettavaa terveystietoa ja kannustaa suomalaisia huolehtimaan suunterveydestä paremmin.  Haluamme lisätä tietoisuutta suun sairauksien varhaisen ja säännöllisen hoidon sekä omahoidon merkityksestä. Käypä hoito -suosituksiin ja tutkimustietoon pohjautuvien kampanja-aineistojen tuotantoon on osallistunut laaja joukko hammaslääketieteen asiantuntijoita. www.ilovesuu.fi