Hammaslääkärin instrumentteja

Potilasvakuutus

Lakisääteinen potilasvakuutus pitää olla voimassa kaikilla terveydenhuollon ammattihenkilöllä. Julkisen työnantajan palveluksessa olevan hammaslääkärin potilasvakuutuksesta vastaa työnantaja. Yksityishammaslääkärin tulee itse huolehtia potilasvakuutuksen ottamisesta. Liitto tarjoaa jäsenetuna potilasvakuutuksen edullisemmin.

Hammaslääkäriliiton kautta jäsenetuna otettu potilasvakuutus on huomattavasti edullisempi kuin suoraan vakuutusyhtiöstä otettuna. Vuonna 2024 liiton kautta otettu potilasvakuutus maksaa 812 €.

Potilasvakuutus on samansuuruinen koko- ja osapäivätoimisille hammaslääkäreille sekä erityyppistä vastaanottotyötä tekeville. Se kattaa myös hammaslääkärin kanssa työskentelevät työsuhteiset hammashoitajat, suuhygienistit ja opiskelijat. Muistahan, että yrityskohtaiset vakuutukset kattavat pääsääntöisesti työskentelyn vain kyseisessä yrityksessä.

Potilasvakuutuksen tilaaminen

Ryhmäetuvakuutuksen vakuutuskausi on kalenterivuosi 1.1.–31.12. Lasku maksetaan yhdessä erässä.

Liitosta lähetetään viikolla 50 potilasvakuutuksen maksulomake niille jäsenille, joilla on edellisenä vuonna ollut ryhmäetuvakuutus, ja jota ei ole irtisanottu kirjallisesti.

Jos tarvitset uuden potilasvakuutuksen vuodelle 2024, ota heti yhteyttä liiton toimistoon Satu Kiviharjuun
@email tai lomakkeella.

Jos et ole saanut potilasvakuutuksen maksulomaketta, ota yhteyttä liiton toimistoon. Potilasvakuutuksen saaminen jäsenetuna vuodeksi 2024 edellyttää, että liiton kaikki erääntyneet jäsenmaksut on maksettu.

Potilasvakuutuksen irtisanominen

Potilasvakuutus tulee automaattisesti voimaan 1.1. alkaen kaikille edellisenä vuonna ryhmäetuvakuutuksessa olleille, mikäli vakuutusta ei ole irtisanottu edellisen vuoden loppuun mennessä.

Irtisanominen tehdään kirjallisesti Satu Kiviharjulle
@email tai lomakkeella.

Vakuutusmaksu viivästyskorkoineen on ulosottokelpoinen. Vakuutusmaksujen perinnästä ja vakuutuksen irtisanomisesta vastaa Pohjola Vakuutus.

Lisätietoja liiton jäsensivuilta

Potilasvahinkojen korvauksista lisätietoa Potilasvakuutuskeskuksen sivuilta.