Diabetes ja suu

Diabetes voi lisätä alttiutta suusairauksille. Diabeteksen hyvä hoitotasapaino vaikuttaa myönteisesti suunterveyteen, ja toisaalta terve suu tukee diabeteksen hoitoa.

Miten diabetes vaikuttaa suunterveyteen?

Diabetes saattaa lisätä alttiutta erilaisille suun alueen sairauksille, kuten ientulehdukselle, hampaiden kiinnityskudosten sairaudelle eli parodontiitille, hampaiden reikiintymiselle ja limakalvojen sienitulehduksille. Nämä sairaustilat ovat yleisiä henkilöillä, joiden hoitotasapaino on huono.

Miten diabetesta sairastava voi ehkäistä suun alueen sairauksia?

Tehokas ja säännöllinen hampaiden puhdistaminen on parasta suusairauksien ehkäisyä.

Muista omahoidossa

Suunterveydenhuollon ammattilainen ohjaa mielellään sopivien suunhoitovälineiden valitsemista ja niiden käyttöä.

Diabeetikolle on tärkeää monipuolinen ja terveellinen ravinto sekä säännöllinen ateriarytmi, joka pitää verensokeripitoisuuden tasaisena ja vähentää turhaa napostelua sekä suojaa näin hampaita reikiintymiseltä.

Jos verensokerin tasaamiseksi tulee suunnittelemattoman välipalan tarve esimerkiksi yöllä, on syytä ottaa huomioon suunterveys. Sen nauttimisen jälkeen suu on hyvä huuhtoa vedellä ja neutraloida ksylitolituotteilla, maidolla tai juustolla reikiintymisen ehkäisemiseksi.

Hammaslääkärin ja suuhygienistin rooli

Säännöllinen hammaslääkärin tekemä suun ja hampaiden tutkimus on diabetesta sairastaville tärkeää. Ientulehduksen ja parodontiitin hoidossa hammaslääkäri ja/tai suuhygienisti poistaa pehmeät ja kovat bakteeripeitteet.

Varhaisvaiheessa parodontiitin asianmukainen hoito tuottaa hyvän tuloksen.

Hammaslääkärin toimenpiteen jälkeen varaudu ravinnotta oloon. Nauti riittävästi hiilihydratteja sekä valkuaista ennen toimenpidettä.

Tutustu I love suu -kampanjaan

• I Iove suu on Hammaslääkäriliiton valtakunnallinen suunterveyden kampanja.
  • Painopiste on tavallisimpien suun sairauksien – karieksen ja parodontiitin – ennaltaehkäisyssä, varhaishoidossa ja omahoidossa sekä suomalaisten suunterveyden parantamisessa.
  • Muistutamme myös suunterveyden merkityksestä yleisterveydelle.
  • ilovesuu.fi
  • Seuraa kampanjan Facebook-sivuja
Altistaako diabetes parodontiitille?

Diabetes lisää hampaiden kiinnityskudossairauden eli parodontiitin riskiä noin 3-kertaiseksi.

Parodontiitin riski kasvaa, jos suuhygienia on puutteellista tai diabeteksen hoitotasapaino on huono.

Hoitamaton parodontiitti voi heikentää diabeteksen hoitotasapainoa, minkä vuoksi diabetesta sairastavan tulee huolehtia hyvin suunterveydestään.

Custom addthis block