Hammaslääkäri ja hammashoitaja hoitamassa potilasta suojavarusteissa
04.04.2024

Hammaslääkärien työhyvinvointitutkimuksen raportti on julkaistu

Työterveyslaitoksen Hammaslääkäreiden työhyvinvointi Suomessa 2023 – yhä työn imussa -tutkimusraportti on julkaistu maaliskuun lopussa. Hammaslääkärien työhyvinvointitutkimus toteutettiin viime vuonna kuudennen kerran.

Työterveyslaitoksen ja Hammaslääkäriliiton yhteisessä seurantatutkimuksessa selvitetään laajasti hammaslääkärien työoloja ja työhyvinvointia.

Hammaslääkärin työn voimavarat pitävät pintansa

Hammaslääkärin työn voimavarat ovat säilyneet suun terveydenhuollon muutoksissa, ja vahvuuksia vaalimalla voidaan edistää työhyvinvointia molemmilla sektoreilla, tiivistää kuudes seurantatutkimus.

Mahdollisuus nähdä työn tulokset, koettu arvostus ja myönteiset potilaskontaktit, työn autonomia ja kehittävyys sekä ammattiylpeys ovat työn tärkeimpiä voimavaroja. Ne ovat vahvimmin yhteydessä työn imuun ja vähäisempään työuupumukseen sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Hammaslääkärit kokevat enemmän työn imua ja vähemmän työssä tylsistymistä kuin suomalainen työväestö keskimäärin, kerrotaan Työterveyslaitoksen tutkijoiden kirjoittamassa raportissa.

Enemmän kuormitusta julkisella

Voimavarojen rinnalla työhyvinvointiin kohdistuu myös sitkeitä haasteita, ja julkisella sektorilla hammaslääkärin työ koettiin kuormittavampana kuin yksityisellä puolella. Parikymmentä vuotta kestäneen seurantatutkimuksen aikana ero sektoreiden välillä on kasvanut.

Julkisen sektorin hammaslääkäreistä joka viidennellä oli kohonnut riski uupua tai todennäköinen uupumus. Työn autonomiaa ja oikeudenmukaisuutta koettiin julkisella sektorilla selvästi vähemmän, ja niitä koskevien käytäntöjen kehittäminen on erityinen haaste. Myös julkisen sektorin esihenkilöillä työn kuormittavuus on edelleen lisääntynyt, raportissa todetaan.

Työhyvinvoinnin kehittämiselle yhteinen pohja

Eri-ikäisiä hammaslääkäreitä kokonaisuutena vertailtaessa työuupumusta esiintyi eniten alle 36-vuotiaiden ja 36–45-vuotiaiden ikäryhmissä. Alan houkuttelevuudelle ja alalla pysymiselle tulos on riskitekijä, johon on kiinnitettävä huomiota sekä työpaikkojen arjessa ja johtamisessa että laajemmin suun terveydenhuollon kehittämisessä, kirjoittavat tutkijat.

Työn keskeiset voimavarat ja työn vaatimukset olivat yhteisiä molemmilla sektoreilla. Tämä antaa tutkijoiden mukaan hyvän yhteisen pohjan suun terveydenhuollon kehittämis- ja hyvinvoinnin edistämistoimille.

Tutustu tutkimusraporttiin

Työterveyslaitoksen tutkimusraportti Hammaslääkäreiden työhyvinvointi Suomessa 2023 – yhä työn imussa. Hakanen, Jari; Lindström, Sara; Kaltiainen, Janne (2024) on julkaistu Hammaslääkäriliiton sivuilla sekä STM:n julkaisuarkistossa Julkkarissa

Vuonna 2024 työhyvinvointitutkimuksen tuloksia esitellään myös Hammaslääkärilehdessä julkaistavissa tutkimusartikkeleissa sekä Hammaslääkäriliiton jäsentilaisuuksissa.