Potilas hammaslääkärin vastaanotolla
18.04.2024

Hammaslääkäriliitto on huolissaan kehysriihen sote-säästöjen vaikutuksista suunterveyteen

Hammaslääkäriliitto on huolissaan kehysriihessä tehtyjen sote-säästöjen vaikutuksista suomalaisten suunterveyteen.

– Hallituksen päätös pidentää suun terveydenhuollon hoitotakuu kuuteen kuukauteen heikentää hoitoon pääsyä. Samaan aikaan hoitojonot ovat jo ennestään pitkiä monella hyvinvointialueella ja väestöllä on paljon hoidontarvetta. Lisäksi tiedetään, että heikennykset kiireettömään hoitoon kasvattavat kiireellisen hoidon tarvetta, kommentoi Hammaslääkäriliiton toiminnanjohtaja Henna Virtomaa.

Kun alueilla on ollut vaikeuksia päästä nykyiseen hoitotakuuaikavaatimukseen, olisi hoitotakuuta höllennettäessä tärkeää ainakin säilyttää käytettävissä olevat varat, jotta jatkossa edes tähän väljempään hoitotakuuseen olisi mahdollista päästä.

– Suun terveydenhuollossa julkiset ja yksityiset palvelut täydentävät toisiaan. Noin puolet aikuisväestöstä hoidetaan yksityisellä puolella, joten myös Kela-korvauksilla ja niiden riittävällä tasolla on suun terveydenhuollon kokonaisuudessa suuri merkitys, Virtomaa muistuttaa.