Hammaslääkärin kädessä oleva instrumentti lähikuvassa

Hammaslääkärien työnantajayhdistys

Hammaslääkärien työnantajayhdistys valvoo työnantajina toimivien hammaslääkärien ja hammaslääkäriasemien yhteisiä etuja ja edistää heidän yhteistoimintaansa ja järjestäytymistään. Yhdistys toimii jäsentensä ja heidän työntekijöidensä välisten suhteiden järjestämiseksi sekä mahdollisten erimielisyyksien välttämiseksi ja riitaisuuksien selvittämiseksi sovinnollisesti.

Hammaslääkärien työnantajayhdistyksen jäseneksi voivat liittyä yksityishammaslääkärit ja alalla toimivat hammaslääkärien omistamat oikeustoimikelpoiset yhteisöt, joilla on palveluksessaan hoitohenkilökuntaa.

Työehtosopimus

Hammaslääkärien työnantajayhdistys neuvottelee jäsentensä puolesta Tehyn kanssa tehtävän avustavaa hoitohenkilökuntaa koskevan työehtosopimuksen.

Työehtosopimus on työnantajan tai työnantajajärjestön ja työntekijäjärjestön välinen sopimus niiden jäsenten välisissä työsopimuksissa noudatettavista vähimmäisehdoista.

Työehtosopimus sitoo Hammaslääkärien työnantajayhdistyksen jäseniä sekä työehtosopimukseen liittyneitä työnantajia.

Työnantaja ja työntekijä voivat myös työsopimuksessa sopia, että työsuhteessa noudatetaan työehtosopimuksen määräyksiä.

Työsopimukset

Työsopimuksella työntekijä myy työvoimaansa työnantajan käyttöön. Työsopimus kannattaa aina tehdä kirjallisesti.

Linkki työehtosopimusta sovellettaessa käytettävään työsopimuspohjaan (PDF).

Lisätietoa työsuhdeasioista

Lisätietoa työsuhdeasioista (esim. Työsuhdeopas yksityishammaslääkäreille)  löydät Hammaslääkäriliiton jäsensivuilta (kirjaudu jäsentunnuksilla).

Yhteystiedot:

Hammaslääkärien työnantajayhdistys ry.