Räntgenkuva ja instrumentit hammaslääkärin vastaanotolla
30.10.2023

Suun kuvantamiskuvien tallennus Kantaan alkaa 2024

Kanta-palveluihin voi vuodesta 2024 alkaen tallentaa kaikki suun kuvantamistutkimukset.

Kuva-aineistojen arkisto on Kanta-palveluihin kuuluva palvelu, johon arkistoidaan potilaan hoidon yhteydessä syntyneet kuvantamistutkimukset.

Kuvien arkistointi helpottaa jatkossa myös hyvinvointialueiden ja yksityisen terveydenhuollon yhteistyötä.

– Suun kuvien arkistointi tulee helpottamaan julkisen suun terveydenhuollon ja yksityisten palveluntuottajien yhteistyötä erityisesti ostopalvelu- ja palvelusetelitoiminnassa. Samalla hoidon laatu ja potilasturvallisuus paranevat, kun vertailukuvat ovat löydettävissä arkistosta, kertoo Hammaslääkäriliiton asiantuntijahammaslääkäri Anna Chainier.

Pienten yksityisten palveluntuottajien liittymistä Kanta-palveluihin on jatkossa tarpeen helpottaa. Chainier korostaa, että hallinnollinen ja taloudellinen taakka ei saa lisääntyä kohtuuttomasti uusia Kanta-palveluja käyttöön otettaessa.

Kela selvittää parhaillaan, miten pienten yksityisten palvelunantajien liittymistä Kantaan voisi helpottaa.

Lisätietoa Kanta-palvelujen sivuilta