Koko Suomi harjaa kampanjan tunnuskuva vuonna 2023
04.10.2023

Koko Suomi harjaa -kampanja huomioi iäkkäiden suunterveyden

Koko Suomi harjaa -kampanja kannustaa taas kaikkia harjaamaan hampaat suositusten mukaan kaksi kertaa päivässä fluorihammastahnalla. Vuonna 2023 teema on Hoitopolut kuntoon iäkkäiden suunterveydessä. Kampanja toteutetaan 9.–15. lokakuuta (viikolla 41).

Osa kansainvälistä kampanjaa

Suomen kampanja on osa vuosittain 14.10. vietettävää kansainvälistä ACFF:n World Cavity Free Future -päivää. ACFF (Alliance for a Cavity-Free Future) on kansainvälinen liittouma, jonka tavoitteena on vähentää hampaiden reikiintymistä kaikkialla maailmassa. Tutustu kampanjan kansainväliseen sivustoon tästä.

Osallistu kampanjaan

Kannustamme hammaslääkäreitä osallistumaan ja jakamaan kampanja-aineistoja somessa (#kokosuomiharjaa, @kokosuomiharjaa) sekä nostamaan kampanjaa esille myös vastaanotoilla ja tapahtumissa.

Koko Suomi harjaa -kampanja toteutetaan Facebookissa ja Instagramissa.

Kampanjan materiaalipankin aineistot ovat vapaasti käytettävissä ja jaettavissa.

Kampanjaan kuuluu myös terveydenhuollon ammattilaisille tarkoitettu Ikääntyneen suu valokeilaan – hoitopolut kuntoon -webinaari 12.10. (klo 12.30–13.30)

Webinaarissa keskustelevat HLL Mikko Nymanin moderoimana HLT Taru Aro, joka on väitellyt kotihoitajien näkemyksistä ikääntyneiden suunhoidossa ja HLT Eveliina Tuuliainen, joka on väitellyt iäkkäiden kotihoidon asiakkaiden suuhygieniasta.

Webinaarilinkki avataan ennen tapahtuman alkua. Lisätietoa webinaarista löydät Facebook-tapahtumasta.

Hammaslääkäriliitto mukana kampanjassa

Kampanjan yhteistyökumppaneita ovat Suunterveydenhoidon ammattilaiset (STAL), Suomen Suuhygienistiliitto (SSHL ry), Suomen Farmasialiitto, Apollonia, QAdental, Suomen Hammaslääkäriliitto, Suomen Terveydenhoitajaliitto sekä Denstal. Kampanjassa on mukana myös Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL. Kampanjan virallinen tukija on Colgate-Palmolive.

Hammaslääkäriliiton asiantuntijahammaslääkäri Aija Hietala-Lenkkeri toimii Koko Suomi harjaa -kampanjan työryhmän puheenjohtajana ja Suomen ACFF:n edustajana. Katso myös hänen Koko Suomi harjaa -kampanjan videotervehdyksensä.