Potilasta hoidetaan hammaslääkärin vastaanotolla
11.10.2023

Kela-korvausten nosto kuuluu Hammaslääkäriliiton päätavoitteisiin

Hammaslääkäriliitto on pitänyt suun terveydenhuollon Kela-korvausten korottamista esillä toistuvasti jo vuosien ajan. Kela-korvausten nostaminen sekä korvaustason palauttaminen vähintään 2010-luvulla tehtyjä leikkauksia edeltäneelle tasolle ovat olleet liiton vaikuttamistyön pysyviä päätavoitteita. Vaikutamme aktiivisesti myös alkavaan uuden Kela-korvausmallin suunnitteluun.

– Olemme puhuneet Kela-korvausten puolesta sitkeästi Hammaslääkäriliiton terveyspoliittisessa vaikuttamisessa eri foorumeilla. Tavoitetta on pidetty toistuvasti esillä esimerkiksi liiton lausunnoissa, kannanotoissa, tiedotteissa, tapaamisissa ja viestinvaihdoissa sekä Hammaslääkärilehden pääkirjoituksissa ja uutisoinnissa. Aktiivista työtä on tehty myös koko tämä vuosi esimerkiksi liiton eduskuntavaali- ja hallitusohjelmavaikuttamisessa, kertoo toiminnanjohtaja Henna Virtomaa.

Askel kohti tavoitetta

Tämän syksyn budjettiriihessä hallitus päätti korottaa yksityisten lääkärikäyntien Kela-korvauksia 1.1.2024 alkaen.

Hammaslääkärin tekemän perustutkimuksen Kela-korvaus nostetaan 15,50 eurosta 30 euroon. Yleis- ja erikoislääkärien ja psykoterapian vastaanottokäyntien Kela-korvauksia korotetaan myös. Yhteensä hallitus nostaa Kela-korvauksia 500 miljoonalla eurolla.

– Hammaslääkäriliitto on korotukseen erittäin tyytyväinen ja hallituksen päätös on meille tärkeä työvoitto. Syksyn budjettiriihen lähtökohta oli Suomen vaikea taloustilanne, joten oli olemassa suuri riski, etteivät korotukset olisi toteutuneet, painottaa liiton asiantuntijahammaslääkäri Anna Chainier.

Kela-korvausten nostolla hallitus on ilmoittanut haluavansa erityisesti purkaa korona-ajan pidentämiä perusterveydenhuollon hoitojonoja sekä helpottaa hyvinvointialueiden monin paikoin ruuhkautunutta tilannetta.

Kela-korvauksiin ensi vuoden alusta tehtävät korotukset ovat voimassa siihen asti, kun uusi korvausmalli astuu voimaan.

Liitto vaikuttaa korvausmallin uudistukseen

Jatkossa nykyiseen Kela-korvausmalliin suunnitellaan muutoksia. Hallitusohjelman mukaan uudistuksen valmistelu käynnistetään jo tänä syksynä. Uuden Kela-korvausmallin on tarkoitus tulla käyttöön vuoden 2025 alusta.

– Hammaslääkäriliitto haluaa olla tiiviisti mukana uuden Kela-korvausmallin suunnittelussa suun terveydenhuollon näkökulmasta. Tuomme valmisteluun koko hammaslääkärikunnan näkemykset, Chainier korostaa.

Teksti: Anu Tilander
Kuva: Ismo Henttonen