Kansainvälisen terveydenhuollon erityispätevyys

Kaikessa terveyden edistämiseen liittyvässä työssä tarvitaan tietoa ja osaamista globalisaation sekä globaalien haasteiden, ilmiöiden ja toimien vaikutuksista terveyteen ja terveydenhuoltoon. Terveyshaasteet ovat suuria varsinkin matalan tulotason maissa ja haavoittuvissa väestöryhmissä ympäri maailman. Erityispätevyydessä perehdytään erityisesti matalan tulotason maiden ja ryhmien erityishaasteisiin.

Kansainvälisen terveydenhuollon erityispätevyys on tarkoitettu lääkärin, hammaslääkärin tai eläinlääkärin peruskoulutuksen suorittaneille laillistetuille lääkäreille. Tavoitteena on edistää osaamista ja valmiuksia työskennellä kansainvälisen terveyden asiantuntijatehtävissä.

Erityispätevyydestä hyötyvät erityisesti lääkärit, hammaslääkärit ja eläinlääkärit jotka toimivat:

• Suomessa terveydenhuollon suunnittelu-, hallinto- ja johtotehtävissä
  • kansainvälistä työtä tekevissä organisaatioissa Suomessa, ulkomailla tai maailmanlaajuisesti
  • matalan tulotason maiden väestön ja haavoittuvien väestöryhmien terveyden edistämisessä

Katso Kansainvälisen terveydenhuollon erityispätevyyden ohjeet ja vaatimukset Lääkäriliiton sivuilta.

Hammaslääkäriliitto perii erityispätevyyden myöntämisestä 60 euroa. Saatuaan erityispätevyystoimikunnalta erityispätevyyden myöntämistä puoltavan päätöksen hakijan tulee suorittaa maksu Hammaslääkäriliiton tilille NDEAFIHH FI38 21 99 1800 1554 13, viitteeksi "Kansainvälisen terveydenhuollon ep". Hammaslääkäriliitto lähettää hakijalle todistuksen erityispätevyyden myöntämisestä.

Lisätietoja:

Kansainvälisen terveydenhuollon erityispätevyyttä suunnittelevien hammaslääkäreiden yhteyshenkilö Ulla Harjunmaa, @email

Hammaslääkäriliiton toimistossa asiantuntijahammaslääkäri Anna Chainier, @email