Jatkokoulutus

Hammaslääkäri voi jatkokouluttautua sekä tieteellisesti suorittamalla hammaslääketieteen tohtorin tutkinnon että ammatillisesti suorittamalla erikoishammaslääkärikoulutuksen. Jatkokoulutuksesta vastaavat yliopistot. Erikoistumiskoulutuksen valtakunnallisesta ohjauksesta vastaa sosiaali- ja terveysministeriö.

Tieteellinen jatkokoulutus

Hammaslääketieteen tohtorin tutkintoon kouluttaudutaan esimerkiksi tutkijakouluissa tai tohtoriohjelmissa. Tieteellisen jatkokoulutuksen voi aloittaa jo peruskoulutuksen aikana.

Ammatillinen jatkokoulutus

Erikoishammaslääkärikoulutusta suorittamaan voidaan ottaa henkilö, joka on saanut Suomessa oikeuden tai luvan harjoittaa hammaslääkärin ammattia laillistettuna ammattihenkilönä ja joka on työskennellyt päätoimisesti hammaslääkärin kliinisissä tehtävissä vähintään kaksi vuotta.

Koulutusohjelmia:

• hampaiston oikomishoito
  • suu- ja leukakirurgia
  • kliininen hammashoito; painotusaloina kariologia ja endodontia, lasten hammashoito, parodontologia, ja protetiikka ja purentafysiologia
  • hammaslääketieteellinen diagnostiikka; suuntautumisvaihtoehtoina suuradiologia, suupatologia, ja suun mikrobiologia
  • terveydenhuolto

Erikoishammaslääkärin koulutusohjelman pituus täysipäiväisenä on vähintään kolme vuotta tai viisi vuotta (suu- ja leukakirurgia).

Kiinnostaako erikoistuminen?

Kuuntele QAdentalin podcast-sarja Kujanjuoksu, jossa haastatellaan eri yliopistojen professoreita ja erikoishammaslääkäreitä.

Kuuntele Podcast-sarja Karonkka, jossa esitellään hammaslääketieteen alalta Suomessa väitelleitä.

Lisätietoja tieteellisestä jatkokoulutuksesta löydät koulutusyksiköiden verkkosivuilta.

Lisätietoa ammatillisesta jatkokoulutuksesta löydät koulutusyksiköiden yhteiseltä sivustolta ja STM:n Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutuksen sivustolta.

Hammaslääkäriliitossa jatkokoulutusasioissa neuvoo asiantuntijahammaslääkäri Aija Hietala-Lenkkeri: aija.hietala-lenkkeri@hammaslaakariliitto.fi

Erikoishammaslääkäreistä on pulaa, väestöä jää vaille hoitoa

Erikoishammaslääkäripalveluja tarjoavat sairaanhoitopiirit, terveyskeskukset sekä yksityiset erikoishammaslääkärit. Kunnat voivat järjestää palvelut itse tai hankkia ne ostopalveluna yksityiseltä.

Erikoishammaslääkäripalveluita tarvitaan nykyistä enemmän. Osa väestöstä jää tällä hetkellä ilman tarvitsemaansa hoitoa. Lisäksi palvelut ovat jakautuneet epätasaisesti eri puolille maata. Alueelliset erot ovat suuret – parhaiten hoitoon pääsee isoissa kaupungeissa.

Tulevaisuudessa erikoishammaslääkäripalvelujen kysyntä kasvaa, kun väestö ikääntyy ja yhä useammalla on omat hampaat. Vaativaa hoidon tarvetta on erityisesti hampaiden kiinnityskudossairauksien hoidossa ja purennan kuntoutuksessa.

Hammaslääkäriliiton mukaan ratkaisu kasvavaan hoidontarpeeseen olisi kehittää nykyisiä palveluita sekä lisätä erikoishammaslääkärien koulutusta.