Vastaavan hammaslääkärin erityispätevyys

Vastaavan hammaslääkärin erityispätevyys on tarkoitettu esimiestehtävissä toimiville tai niistä kiinnostuneille hammaslääkäreille. Tavoitteena on perehtyä suun terveydenhuollon palvelujärjestelmään ja johtamiseen sekä saada valmiuksia käytännön esimiestyöhön. Opintokokonaisuuden voi suunnitella oman työn, kiinnostusten ja tarpeiden mukaan. Erityispätevyyden suorittaminen edellyttää Hammaslääkäriliiton jäsenyyttä.

Osa-alueet

Vastaavan hammaslääkärin erityispätevyys muodostuu kolmesta tai neljästä osiosta:

1. Kurssimuotoinen koulutus mukaan lukien Vastaavan hammaslääkärin työn vaatimukset -kurssi
  2. Tutkielma, projektityö tai työkokemuksella osoitettu pätevyys
  3. Valtakunnallinen kirjallinen kuulustelu
  4. Portfolio (edellytetään pätevöityjiltä, jotka suorittavat kirjallisen kuulustelun syksyn 2018 jälkeen)

Erityispätevyys voidaan myöntää aikaisintaan kahden vuoden kliinisen työkokemuksen jälkeen.

Erityispätevyyttä haettaessa tulee tutkielma, projektityö tai käytännön kokemus ja kurssimuotoinen koulutus olla suoritettuna viimeksi kuluneiden kahdeksan vuoden aikana, eikä erityispätevyyskuulustelun suorittamisesta saa olla kulunut yli neljää vuotta.

Erityispätevyyden myöntää Hammaslääkäriliiton hallitus erityispätevyystoimikunnan esityksestä.

Erityispätevyyden suorittaminen

• Pätevöityjä suorittaa Vastaavan hammaslääkärin työn vaatimukset -kurssin ja kerää ko. kurssi mukaan lukien yhteensä vähintään 12 opintopistettä kurssimuotoista koulutusta. Opintojen aloittamista ei tarvitse rekisteröidä.
  • Erityispätevyystoimikunta suosittelee kurssimuotoisen koulutuksen suunnitelman hyväksyttämistä ennakkoon (kts. ohjeet portfoliosta).
  • Jos pätevöityjä suorittaa kurssimuotoisen koulutuksen käymällä koko FCG Finnish Consulting Group:n Vastaavan hammaslääkärin viisiosaisen koulutusohjelman, kurssisuunnitelmaa ei tarvitse hyväksyttää, koska FCG on hakenut ko. koulutusohjelmalle ennakkohyväksynnän.
  • Pätevöityjä esittää erityispätevyystoimikunnalle tutkielmaa tai projektityötä koskevan suunnitelman, johon on liitetty ohjaajan lausunto (kts. Ohjeita tutkielmien ja projektiraporttien laatijoille ja ohjaajille) tai osoittaa erityispätevyystoimikunnalle työkokemuksen ja/tai enintään viisi vuotta vanhojen opinnäytteiden (esim. erikoishammaslääkärikoulutukseen liittyvä opinnäytetyö) avulla saavutetun kokemuksen, joka korvaa tutkielman tai projektityön.
  • Erityispätevyystoimikunta päättää aikaisempien opinnäytteiden hyväksymisestä tapauskohtaisesti. Hyväksytyt tutkielma-aiheet sekä tieto työn tekijästä voidaan julkaista Hammaslääkäriliiton sivuilla.
  • Kun tutkielma tai projektiraportti on valmis, kirjoittaa työn ohjaaja siitä lausunnon. Tutkielma tai raportti ja ohjaajan lausunto toimitetaan erityispätevyystoimikunnalle.
  • Pätevöityjä osallistuu kirjalliseen kuulusteluun, joka suoritetaan pääsääntöisesti Vastaavan hammaslääkärin työn vaatimukset -kurssin ja kurssimuotoisen koulutuksen jälkeen.
  • Kun kaikki vaadittavat osa-alueet on suoritettu, toimitaan seuraavasti:
    • Pätevöityjä, joka on suorittanut kirjallisen kuulustelun ennen syksyä 2018, lähettää vapaamuotoisen hakemuksen erityispätevyystoimikunnalle käsiteltäväksi. Hakemukseen tulee liittää todistus kahden vuoden kliinisestä työkokemuksesta, kurssimuotoisen koulutuksen todistukset sekä, mikäli pätevöityjä korvaa tutkielman työkokemuksella, palvelutodistukset ja esimiehen lausunto työtehtävistä. Hakemus liitteineen toimitetaan turvasähköpostilla. Ennen hakemuksen lähettämistä pätevöityjää pyydetään ottamaan yhteyttä toimikunnan sihteeriin (@email).
    • Pätevöityjä, joka suorittaa kirjallisen kuulustelun syksyllä 2018 tai myöhemmin, täyttää portfolion ja toimittaa sen erityispätevyystoimikunnalle. Portfolioon tulee liittää todistus kahden vuoden kliinisestä työkokemuksesta, kurssimuotoisen koulutuksen todistukset sekä, mikäli pätevöityjä korvaa tutkielman työkokemuksella, palvelutodistukset ja esimiehen lausunto työtehtävistä. Portfolio liitteineen toimitetaan turvasähköpostilla. Ennen portfolion lähettämistä pätevöityjää pyydetään ottamaan yhteyttä toimikunnan sihteeriin (@email).
    • Erityispätevyystoimikunnalle ei tarvitse lähettää todistuksia kirjallisen kuulustelun ja vastaavan hammaslääkärin työn vaatimukset -kurssin suorittamisesta, koska tieto niiden suorittamisesta on toimikunnalla.
  • Liiton hallitus myöntää erityispätevyystoimikunnan esityksestä vastaavan hammaslääkärin erityispätevyyden, kun kaikki osiot on suoritettu ja kuulustelumaksu maksettu.

Terveydenhuollon erikoishammaslääkärikoulutuksessa on mahdollista hyödyntää vastaavan hammaslääkärin erityispätevyyden opintokokonaisuutta, jos se tukee vastuukouluttajan kanssa yhdessä sovittuja erikoistumiskoulutuksen yksilöllisiä tavoitteita.

Erityispätevyystoimikunta

Vastaavan hammaslääkärin erityispätevyydestä vastaa Hammaslääkäriliiton erityispätevyystoimikunta:

• vastuuylihammaslääkäri Teija Raivisto (puheenjohtaja)
  • johtava ylihammaslääkäri Marina Merne-Grafström
  • vastaavahammaslääkäri Viivi Alaraudanjoki
  • johtava ylihammaslääkäri Sanna Seppänen
  • varatoiminnanjohtaja Nora Savanheimo
  • asiantuntijahammaslääkäri Anna Chainier (sihteeri)

Erityispätevyystoimikunta käsittelee hakemukset, tarkastaa ja hyväksyy suoritteet, antaa tarvittaessa suosituksen suoritteiden täydentämistavoista sekä arvioi, korvaako mahdollinen työkokemus tai aikaisempi opinnäyte tutkielman/projektityön.

Koulutuksen järjestäjät voivat hakea erityispätevyystoimikunnalta ennakkohyväksyntää järjestämilleen kursseille.

Toimikunta kokoontuu noin kolme kertaa vuodessa. Materiaali tulee toimittaa viimeistään 2 viikkoa ennen kokousta toimikunnan sihteerille. Ennen materiaalin lähettämistä pätevöityjää pyydetään ottamaan yhteyttä sihteeriin turvasähköpostin käyttöä varten. Tarvittaessa tutkielma/projektisuunnitelma voidaan käsitellä nopeammin.

Toimikunnan seuraava kokous pidetään 8.4.2024.

Lisätietoja:

Hammaslääkäriliiton toimisto, asiantuntijahammaslääkäri Anna Chainier, @email