Terveydenhuollon tietotekniikan erityispätevyys

Terveydenhuollon tietotekniikan erityispätevyys edistää hammaslääkärien, lääkärien ja eläinlääkärien kiinnostusta ja sitoutumista terveydenhuollon tietoteknologian kehitykseen. Erityispätevyys on Lääkäriliiton, Hammaslääkäriliiton ja Eläinlääkäriliiton yhteinen.

Terveydenhuollon tietotekniikan erityispätevyyden suorittanut

• on perehtynyt telelääketieteeseen, terveydenhuollon teknologiaan, tietojärjestelmiin ja e-Health – ratkaisuihin ja alan kehitykseen
  • on perehtynyt hammaslääkärikunnan tavoitteisiin ja tarpeisiin ja edistää näiden huomioon ottamista kun teknologisia ratkaisuja kehitetään, hankitaan ja käytetään
  • omaa valmiudet johtaa ja osallistua asiantuntijana e-Health –ratkaisujen suunnitteluun, toteutukseen hankintaan, käyttöönottoon, koulutukseen ja kehittämiseen
  • on perehtynyt terveydenhuollon teknologian, telelääketieteen ja e-Health –ratkaisujen kokonaisuuksiin kansallisesti ja kansainvälisesti, sekä niiden osuuteen terveydenhuollon toimintaympäristössä
  • hahmottaa tietotekniikan roolin terveyshyödyn tuottamisessa ja työn apuvälineiden, esim. päätöksentuen merkityksen
  • omaa valmiudet edistää eTerveysratkaisuja ja osallistuu kansalliseen keskusteluun
  • omaa valmiudet osallistua terveydenhuollon tietotekniikan ratkaisujen arviointiin ja aiheeseen liittyvään muuhun tieteelliseen tutkimukseen

Katso erityispätevyyden ohjeet ja vaatimukset Lääkäriliiton sivuilta.

Hammaslääkäreiltä ei vaadita erikoishammaslääkärin pätevyyttä. Hakijan tulee olla Hammaslääkäriliiton jäsen.

Erityispätevyyskolulutukseen sisältyy tietojärjestelmiin painottuvaa teoreettista koulutusta sekä hallinnon/johtamisen ja vapaavalintaista koulutusta sekä käytännön palvelua.

Koulutukseen haetaan portfoliolla, jonka avulla suoritteet myös arvioidaan. Tietotekniikan erityispätevyydestä vastaa Suomen Telelääketieteen ja eHealth-seuran erityispätevyystoimikunta. Toimikunnan puheenjohtaja on professori Jarmo Reponen.

Hammaslääkäriliitto perii erityispätevyyden suorittamisesta 60 euroa, joka  maksetaan liiton tilille NDEAFIHH FI38 21 99 1800 1554 13, lisätietokenttään maininta "Tietotekniikan ep". (Tämä on eri maksu kuin Suomen Telelääketieteen ja eHealth-seuralle suoritettava maksu erityispätevyyttä haettaessa.)

Lisätietoja:

Hammaslääkäreitä erityispätevyystoimikunnassa edustava asiantuntijahammaslääkäri Teija Niinikoski@email

Hammaslääkäriliiton toimistossa asiantuntijahammaslääkäri Anna Chainier, @email