Hammaslääkärin kädessä instrumentteja

Suositus ammatillisen osaamisen kehittämisestä

Hammaslääkärien ammatillisen osaamisen suunnitelmallisen kehittämisen tärkein tavoite on edistää väestön ja potilaiden terveyttä. Hammaslääkärin ajantasainen tietotaito on korkeatasoisen ja turvallisen hoidon perusta. Osaaminen tukee myös työhyvinvointia. Työ on mukavaa, kun sen osaa, ja uuden oppiminen innostaa ja antaa puhtia tekemiseen.

Ammatillisen osaamisen suunnitelmallinen kehittäminen - Hammaslääkärijärjestöjen suositus

Hammaslääkäriliiton, Hammaslääkäriseura Apollonian ja Terveyskeskushammaslääkäriyhdistyksen yhdessä laatima Suositus ammatillisen osaamisen suunnitelmallisesta kehittämisestä lähtee ammattitaidon ylläpitämisen eettisistä ja juridisista perusteista ja etenee kansainvälisen ulottuvuuden kautta suositeltaviin käytäntöihin, kuten koulutussuunnitelman tekemiseen ja osaamisen kehittämisen systemaattiseen rekisteröintiin.

Suositus ottaa kantaa myös täydennyskoulutuksen järjestämiseen. Suositus korostaa koulutuksen laadun ja vaikuttavuuden arviointia sekä täydennyskoulutuksen objektiivisuutta ja läpinäkyvyyttä. Ammatillisen osaamisen suunnitelmallisen kehittämisen rinnalla käytetään osin termiä täydennyskoulutus, joka on Terveydenhuoltolaissa käytetty termi. Täydennyskoulutus yksittäisenä käsitteenä antaa kuitenkin liian kapean käsityksen kokonaisuudesta.

Osa elinikäistä oppimista

Ammatillisen osaamisen suunnitelmallinen kehittäminen on osa elinikäistä oppimista. Elinikäinen oppiminen tarkoittaa ihmisen koko elinikänsä aikana hankkimaa yleissivistävää ja ammatillista koulutusta, virallisen koulutusjärjestelmän ulkopuolella annettavaa epävirallista koulutusta ja arkioppimista, joka lisää hänen tietojaan, taitojaan ja pätevyyttään, ja johon voi sisältyä ammattietiikka (EUR-Lex 2013).

Kehitetään osaamista kaikilla osa-alueilla

Hammaslääkärin osaamisen suunnitelmallisen kehittämisen tarkoituksena on päivittää ja kehittää osaamista kaikilla hammaslääketieteen osa-alueilla.

Hammaslääketieteellisten ja lääketieteellisten tietojen ja taitojen lisäksi myös muut työelämätaidot vaativat jatkuvaa päivittämistä. Hammaslääkärin on tärkeää tunnistaa ne alueet, joiden osaaminen vaatii kehittämistä, ja suunnitelmallisesti vahvistaa osaamistaan näillä alueilla. Joskus se voi vaatia poistumista omalta mukavuusalueelta. Toisaalta myös omien vahvuuksien vahvistaminen on yhtä lailla tärkeää.

Jokaisen hammaslääkärin on tärkeää pohtia osaamisen kehittämistä omalta kannaltaan. Siinä on kyse ennen muuta asenteesta ja suunnitelmallisuudesta.

Hammaslääkärijärjestöt kannustavat jäseniään ammattitaidon suunnitelmalliseen kehittämiseen, jotta he voivat toimia potilaidensa parhaaksi.

Lokakuussa 2019

Suomen Hammaslääkäriliitto

Suomen Hammaslääkäriseura Apollonia

Terveyskeskushammaslääkäriyhdistys

Näin kehität osaamistasi suunnitelmallisesti:

• Arvioi osaamistarpeesi ja aseta osaamistavoitteet.
  • Suunnittele, millä oppimismenetelmillä tavoitteet ovat saavutettavissa, ja hakeudu koulutuksiin, jotka vastaavat osaamistarpeisiisi. Useimmiten oppiminen tapahtuu mukavuusalueen ulkopuolella. Koulutuksia valitessasi kiinnitä huomio mm. koulutuksen laatuun ja kouluttajien mahdollisiin sidonnaisuuksiin.
  • Kehitä ammatillista osaamistasi vähintään 8–9 koulutuspäivän verran vuodessa.
  • Dokumentoi osaamisesi jatkuva kehittäminen esim. Apollonian jäsenetuna tarjoamaan tapahtumakansioon ja hae täydennyskoulutusmerkkiä.
  • Arvioi koulutus, saavuttamasi oppimistulos ja sen vaikuttavuus eli vaikutus päivittäiseen työhösi.
  • Arvioi osaamistarpeesi uudelleen ja aseta uudet osaamistavoitteet.

Lähteitä:

EUR-Lex. Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2005/36/EY ammattipätevyyden tunnustamisesta

Akava: Koulutus

CED Council of European Dentists

FDI World Dental Federation

Opetushallitus: Osaamisen ennakointifoorumi

Opetus- ja kultuuriministeriö: Jatkuva oppiminen

Sosiaali- ja terveysministeriö: Täydennyskoulutus

Sitra: Osaamisen aika

Etiikka ja säädökset oikeuttavat ja velvoittavat

Etiikka ja säädökset oikeuttavat ja velvoittavat osaamisen suunnitelmalliseen kehittämiseen.

Kohti yhtenäisiä eurooppalaisia käytäntöjä

Työvoiman vapaa liikkuvuus EU-alueella edellyttää hammaslääkärien ammatillisen osaamisen suunnitelmalliselle kehittämiselle asetettavien vaatimusten yhtenäistämistä.

Koulutussuunnitelma syntyy osaamistarpeista

Hammaslääkärin tulee tunnistaa ja arvioida omat kehittämistarpeensa ja suunnitelmallisesti vahvistaa osaamistaan näillä alueilla.

Laadukas koulutus vaikuttaa

Koulutuksen laadun arvioinnin tulisi olla koulutuksen järjestäjille itsestään selvä prosessi.

Sidonnaisuudet ja kaupalliset intressit esiin

Sidonnaisuuksien ilmoittaminen lisää läpinäkyvyyttä ja avoimuutta ja auttaa osallistujia puolueettomuuden arvioinnissa.