Puhekuplilla varustetut piirretyt ihmishamot seisovat ryhmässä ja muodostavat yhteistyöverkoston

Hammaslääkäriliiton organisaatio – näin toimimme

Hammaslääkäriliitto on jäsentensä muodostama asiantuntija- ja edunvalvontajärjestö. Jäsenet voivat osallistua ja vaikuttaa liiton toimintaan monilla tavoilla esimerkiksi valtuuston, hallituksen, valiokuntien tai paikallistoiminan kautta. Tervetuloa mukaan toimintaan!

Valtuusto

Hammaslääkäriliiton 40-jäseninen valtuusto on jäsenistä koostuva liiton ylin päättäjä, joka linjaa järjestömme toimintaa ja edunvalvontaa.  Nykyisen valtuuston toimikausi on 2021–2024.

• 40 jäsentä
  • määrittää liiton toiminnan päälinjat
  • valitsee liiton puheenjohtajan, varapuheenjohtajat ja hallituksen
  • hyväksyy toimintasuunnitelman ja budjetin
  • vahvistaa toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen
  • kokoontuu vuosittain kevät- ja syyskokoukseen
  • liiton jäsenet valitsevat valtuuston vaaleilla joka 4. vuosi

Voit kysyä oman alueesi valtuutettujen yhteystietoja liiton toimistosta.

Hallitus

Hammaslääkäriliiton toimintaa johtaa hallitus, joka huolehtii valtuuston päätösten toimeenpanosta sekä johtaa liiton toimintaa ja taloutta.

• johtaa liiton toimintaa ja taloutta
  • kokoontuu noin 12 kertaa vuodessa
  • puheenjohtaja, kaksi varapuheenjohtajaa ja 6–8 jäsentä, joista yksi on opiskelija

Katso Hammaslääkäriliiton hallituksen jäsenten yhteystiedot tästä.

Valiokunnat

Hammaslääkäriliiton valiokunnat valmistelevat oman vastuualueensa asioita hallitukselle. Valiokuntien jäsenet nimeää liiton hallitus. Valiokuntien toimikausi on kaksi vuotta.

1. Yksityisvaliokunta
    Valmistelee yksityishammaslääkäritoimintaan liittyviä asioita sekä yksityissektorille tärkeitä terveyspoliittisia kysymyksiä.
  2. Perus- ja opiskelijaterveydenhuollon valiokunta
    Valmistelee perusterveydenhuoltoon ja opiskeluterveydenhuoltoon liittyviä kysymyksiä sekä hyvinvointialueilla perusterveydenhuollosa ja YTHS:llä työskentelevien hammaslääkärien palvelussuhteen ehtoihin liittyviä asioita.
  3. Johtajahammaslääkärivaliokunta
    Valmistelee suun terveydenhuoltoon ja palvelujen järjestämiseen sekä johto- ja esimiestehtävissä toimivien hammaslääkärien edunvalvontaan liittyviä asioita.
  4. Koulutuspoliittinen valiokunta
    Valmistelee hammslääkärien ja suun terveydenhuollon muun henkilöstön koulutukseen sekä hammaslääkäriopettajien ja -opiskelijoiden edunvalvontaan liittyviä asioita.
  5. Erikoissairaanhoidon valiokunta
    Valmistelee erikoissairaanhoitoon sekä erikoissairaanhoidossa työskentelevien hammaslääkärien palvelussuhteen ehtoihin liittyviä asioita.
  6. Paikallistoiminnan valiokunta
    Tehtävänä on liiton paikallistoiminnan kehittäminen ja tukeminen. Valiokunta huolehtii paikallisosastojen aktivointiin ja yhteydenpitoon liittyvistä tehtävistä sekä osallistuu Paikallistoiminnan neuvottelupäivien valmisteluun.
  7. Eettinen valiokunta
    Tuo esille eettistä näkökulmaa ja eettisistä asioista jäsenkunnassa käytävää keskustelua. Valmistelee eettisiin kysymyksiin, potilasturvallisuuteen ja laatutyöhön liittyviä asioita sekä edistää hammaslääkärikunnan osallistumista terveydenhuollon ja oman työnsä laadun kehittämiseen.
  8. Seniorivaliokunta
    Valmistelee liiton seniorijäsenten kollegiaalista yhteenkuuluvuutta edistävää ja ylläpitävää toimintaa.
  9. Terveyspoliittinen valiokunta valmistelee terveyspoliittiseen edunvalvontaan liittyviä asioita.

Paikallisosastot

Hammaslääkäriliitolla on tällä hetkellä 24 paikallisosastoa ja alueellista toimintaa koko maassa. Paikallisosastot järjestävät alueellaan ammatillista ja vapaa-ajan toimintaa sekä ovat mukana liiton paikallisessa edunvalvonnassa ja vaikuttamistyössä. Toimintamuotoja ovat esimerkiksi koulutukset, liiton ajankohtaistilaisuudet ja alueellinen vaikuttamistyö suunterveyden ja suun terveydenhuollon palvelujen edistämisen puolesta.

Hammaslääkäriliiton paikallisosastot:

• Turun Hammaslääkäriseura
  • Vaasan Hammaslääkäriseura
  • Vantaan paikallisosasto

Liiton jäsenenä kuulut ensisijaisesti työpaikkakuntasi paikallisosastoon. Saat lisätietoja alueesi toiminnasta ja paikallisosastosi hallituksen jäsenten yhteystiedot järjestöpäällikkö Ira Peurakoskelta, @email.

Tervetuloa mukaan toimintaan!