Paikallistoimijat koolla neuvottelupäivillä

Paikallistoiminnan neuvottelupäivät järjestettiin 30.9.-1.10. Helsingissä. Paikalla oli noin 90 paikallisosastojen luottamushenkilöä eri puolilta Suomea.

Paikallistoiminnan neuvottelupäivät on liiton tärkein järjestötapahtuma, jossa keskustellaan yhdessä paikallisten luottamushenkilöiden kanssa liiton edunvalvonnan ajankohtaisista aiheista.

Nyt paikallistoiminnan neuvottelupäivien tärkeimpänä teemana oli sote-uudistuksen valmistelu ja suun terveydenhuollon palvelut osana sote-kokonaisuutta.

Muutosjohtaja Sinikka Salo sosiaali- ja terveysministeriöstä kertoi sote-uudistuksen tavoitteista, parhaillaan lausuntokierroksella olevien lakiluonnosten sisällöstä sekä sote- ja maakuntauudistuksen valmistelun etenemisestä maakunnissa. Hän korosti, että suun terveydenhuollon on tärkeää olla mukana integroituna sote-palvelukokonaisuuksissa.

Sote-uudistusta käsiteltiin monipuolisesti myös liiton edunvalvonnan ja vaikuttamistyön näkökulmasta. Teema oli aiheena ryhmätöissä ja paikallistoimijoiden yhteisissä keskusteluissa.

Paikallisosastot koostivat neuvottelupäiville paikallisosastoraportin, joka tarjoaa yleiskuvan suun terveydenhuollon palveluista eri alueilla. Paikallisosastoraportti on luettavissa jäsensivustolta.

Lue lisää neuvottelupäivistä 28.10. ilmestyvästä Hammaslääkärilehdestä.