Suomen Hammaslääkäriliiton opiskelijatoiminta

Suomen Hammaslääkäriliitto tukee monin eri tavoin hammaslääketieteen opiskelijoiden sitoutumista ammattikuntaansa jo opiskeluaikana ja toivottaa kaikki hammaslääketieteen opiskelijat mukaan liiton toimintaan opiskelun alkuvaiheista lähtien. Opiskelijajäsenyys on maksuton ja jäseneksi kannattaa liittyä heti opintojen alussa. Näin saat käyttöösi kaikki jäsenedut, esim. apua työsopimuksen tekemiseen ja palkkaneuvotteluihin tai voit osallistua jäsenille tarkotettuihin koulutuksiin maksutta.

Hammaslääkäriliitolla ja Apollonialla on yhteinen opiskelijaohjelma, jonka tavoitteena on on tukea monin eri tavoin hammaslääketieteen opiskelijoiden sitoutumista ammattikuntaansa ja alan järjestöihin jo opiskeluaikana. Opiskelijatoiminta tukee ammatti-identiteetin kehittymistä ja tarjoaa eri vuosikurssien opiskelijoille tietoa ja tukea opintojen eri vaiheisiin, työelämässä toimimiseen, uravaihtoehtojen pohdintaan ja ammatillisen osaamisen kehittämiseen.

Opiskelijoiden tapahtumpäivä 18.3.2021

Korona-aikana opiskelijatilaisuuksia on jouduttu perumaan. Tämän vuoksi Liitto ja Apollonia järjestävät kaikille opiskelijoille avoimen Hyvin­vointiseminaarin 18.3.2021. Lisäksi Liitto järjestää kesäkandi-infon 4. vuosikurssin opiskelijoille. Katso tapahtuman ohjelma ja ilmoittautumisohjeet tästä.

Opiskelijatoiminnan ohjelma vuonna 2021-2022

1. vuosikurssi: tapaaminen opiskelupaikkakunnalla, Hammaslääkäriliitto ja Apollonia järjestävät omat tilaisuudet
2. vuosikurssi: Liitto ja Apollonia kutsuvat yhdessä Hammaslääkäripäiville, seuraava tapahtuma järjestetään 11.-13.11.2021, Opiskelijatilaisuus 12.11.
3. vuosikurssi: Yhteinen koko päivän tilaisuus Helsingissä, seuraavan kerran keväällä 2022
4. vuosikurssi: yhteinen kutsu Apollonia Symposiumiin 19.-20.3.2021, tapahtumassa Hyvinvointiseminaari ja Liiton kesäkandi-info 18.3.2021
5. vuosikurssi: Liitto ja Apollonia kutsuvat yhdessä Hammaslääkäripäiville, seuraava tapahtuma järjestetään 11.-13.11.2021, Opiskelijatilaisuus 12.11.

Hammaslääkäriliiton perehdyttämiskoulutukset opiskelupaikkakunnilla (sisältyvät opintoihin).

Lisätietoja opiskelijatoiminnasta ja ajankohtaisista opiskelijakyselyiden tuloksista löytyy jäsensivuilta.

Lisätietoja opiskelijatoiminnasta liiton toimistossa: järjestöpäällikkö Ira Peurakoski.

Liitto opiskelijan edunvalvojana

Edunvalvonta on pitkäjänteistä työtä myös tulevien hammaslääkärien hyväksi.  Liitto valvoo ja vaikuttaa, että ammattikunnan asema ja arvostus työmarkkinoilla säilyy myös tulevaisuudessa.
Työmarkkinaedunvalvonnan lisäksi liitto tekee aktiivisesti koulutuspoliittista ja terveyspoliittista vaikuttamista.

Ammattijärjestön jäsenyys tuo turvaa jo opiskeluaikana ja liitosta kannattaa kysyä neuvoa työhön liittyvissä juridisissa ja ammatillisissa asioissa. Jäsenyys tarjoaa tukea koko työuralle ja eri elämänvaiheisiin.

Nuorten edunvalvonnan tueksi liitossa tuotetaan ajankohtaista tutkimustietoa.

• Kolmen vuoden välein toteutettava Nuori hammaslääkäri -tutkimus selvittää vastavalmistuneiden työelämään sijoittumista, urasuunnitelmia ja arvoja.
  • Opiskelijoiden hyvinvointitutkimus selvittää hammaslääketieteen opiskelijoiden hyvinvointia, opintojen kuormitustekijöitä ja tulevaisuuden suunnitelmia.
  • Kesäkandikyselyt yhteistyössä SHOL ry:n kanssa.

On tärkeää, että nuorten päätöksenteko kuuluu myös liiton toiminnassa. Siksi opiskelijoilla on oma edustus liiton valtuustossa, hallituksessa ja koulutuspoliittisessa valiokunnassa.

Teemme yhteistyötä

Hammaslääkäriliitto tekee yhteistyötä Suomen Hammaslääketieteen Opiskelijain Liitto SHOL ry:n kanssa sekä hammaslääketieteen opiskelupaikkakunnilla Oulussa, Turussa, Helsingissä ja Kuopissa toimivien kandiseurojen kanssa.

Akavan opiskelijoiden valtuuskunta vastaa korkeakouluopiskelijoiden edunvalvonnasta ja tuo opiskelijoiden
näkökulman Akavan päätöksentekoon.

Opiskelijaedustus Liiton toimielimissä

Valtuusto (toimikausi 2021–2024)

Valtuustossa on neljä opiskelijavaltuutettua, yksi jokaiselta opiskelupaikkakunnalta: Helsingin yliopistosta, Oulun yliopistosta, Itä-Suomen yliopistosta ja Turun yliopistosta.

Opiskelijoilla on edustus liiton hallituksessa ja koulutuspoliittisessa valiokunnassa.

Muista liittyä opiskelijajäseneksi

Opiskelijajäseneksi kannattaa liittyä heti opintojen alussa. Pääset osallistumaan opiskelijaohjelman tilasisuuksiin ja saat käyttösi liiton jäsenpalvelut ja -edut. Opiskelijajäsenyys on maksuton. Jäseneksi liittymisohjeet