Yhteistyö terveydenhoitajien kanssa

Suun terveydenhuollon ponnistukset yksinään eivät riitä kansalaisten tarvitsemaan suun omahoidon opetukseen ja asennekasvatukseen. Hammaslääkäriliitto tekee yhteistyötä Terveydenhoitajaliiton kanssa elinikäisen suunterveysperustan luomiseksi ja ylläpitämiseksi sekä kannustaa hammaslääkäreitä yhteistyöhön neuvoloiden, päiväkotien, varhaiskasvatuksen ja koulujen kanssa.

Hyvän suunterveyden luominen alkaa jo raskausaikana. Elinikäisen suunterveyden luomiseksi lapsen suunterveydestä huolehditaan hyvällä suuhygienialla ja terveellisillä ruokatottumuksilla. Vanhempien hyvästä esimerkistä lapsilla on mahdollisuus omaksua hyvät tavat ja oppia huolehtimaan suunterveydestään läpi elämän.

Hammaslääkäriliitto pyrkii yhteistyössä Terveydenhoitajaliiton kanssa lisäämään neuvolaterveydenhoitajien valmiuksia ottaa lasten suunterveys puheeksi käynneillä, antaa suunterveysneuvontaa ja tarvittaessa ohjata lapsia suun terveydenhuoltoon.

Neuvolakäynneillä lasten suunterveydestä tehtävät huomiot ja terveysneuvonta on määritelty NEUKO-tietokannassa. Yhdessä Terveydenhoitajaliiton kanssa Hammaslääkäriliitto pyrkii siihen, että määritellyt toimet toteutuisivat neuvoloissa kaikkialla Suomessa.