Avaa suu suunterveyskampanjan tunnuskuva
20.03.2023

Tiedote: Uusi Avaa suu -kampanja kannustaa elinikäiseen suunterveyteen

Lapset omaksuvat kotoa positiivisen asenteen suunterveydestä huolehtimiseen. Pienenä opittu kantaa läpi elämän. Siksi jokaisen tulisi saada jo varhaislapsuudessa huoltajilta riittävät tiedot ja taidot huolehtia suunterveydestä, muistuttaa Hammaslääkäriliiton uusi Avaa suu -kampanja. Suunterveyspäivänä 20.3.2023 käynnistyvä kampanja edistää elinikäistä suunterveyttä.

Hyvä perusta elinikäiselle suunterveydelle on jokaisen lapsen oikeus. Huoltajat ovat tärkein vaikuttaja terveystottumusten ja asenteiden muodostumiseen. Kodeilla on päävastuu oikeiden suunhoidon päivittäisten rutiinien ja terveellisten elintapojen opastamisesta.

– Jo odottavan perheen tulisi huomioida syntyvän lapsen suunterveys. Syntymän jälkeen huoltajien tulisi huolehtia pienokaisen suunterveydestä ja lapsen kasvaessa näyttää esimerkkiä hyvistä suunterveystavoista, sanoo asiantuntijahammaslääkäri Aija Hietala-Lenkkeri Hammaslääkäriliitosta.

Lisäksi elinikäisen suunterveyden perustan luomiseen ja ylläpitoon tarvitaan neuvolan, suun terveydenhuollon, varhaiskasvatuksen ja koulun hyvää yhteistyötä huoltajien kanssa.

Tietoa suunterveydestä

Muista suunterveys. Harjaa kunnolla, fluorihammastahnalla, vähintään kaksi minuuttia kerralla. Kaksi kertaa päivässä. Tee ainakin se. Tee suulle hyvää. Ole rohkea. Avaa suu! Hammaslääkäriliiton uusi Avaa suu -kampanja kannustaa elinikäiseen suunterveyteen.

– Suunnittelimme kampanjan erityisesti lapsiperheiden ja odottavien perheiden tueksi, koska lapset oppivat huoltajiensa esimerkistä. Kampanjan sivuilta löytyy tietoa, testejä ja tietoiskuvideoita suunterveydestä. Sisältöjä jaetaan Avaa suun sosiaalisen median kanavissa Facebookissa ja Instagramissa, Hietala-Lenkkeri kertoo.

Suunterveyspäivänä 20. maaliskuuta alkava Avaa suu -kampanja on keväällä käynnissä viikot 12 ja 13. Ensi syksynä on tulossa toinen kampanja-jakso.

Avaa suu -kampanjan sivut

Avaa suu -kampanja Facebookissa

Avaa suu -kampanja Instagramissa

Lue lisää Avaa suu -kampanjasta Hammaslääkäriliiton sivuilta

Suomen kansallista Suunterveyspäivää vietetään vuosittain 20.3. Teemapäivä muistuttaa suunterveyden merkityksestä. Päivä on osa Maailman Suunterveyspäivää (World Oral Health Day), jonka järjestää Maailman hammaslääkärijärjestö FDI (World Dental Federation). Tavoitteena on jakaa tietoa hyvästä suuhygieniasta ja edistää suunterveyttä.

Lisätietoa:

Henna Virtomaa, toiminnanjohtaja, p. 09 6220 2535 (puhelu kääntyy matkapuhelimeen), @email

Aija Hietala-Lenkkeri, asiantuntijahammaslääkäri, p. 050 576 0142, @email