Hammmaslääkäri hoitaa potilasta
16.02.2023

Liiton mukaan hammaslääkärien nykyinen koulutusmäärä on riittävä

Hammaslääkäriliiton mukaan hammaslääkärien nykyinen peruskoulutusmäärä on tällä hetkellä riittävä. Koulutusmääriin jo tehdyillä lisäyksillä hammaslääkärimäärä kasvaa tulevaisuudessa.

Sosiaali- ja terveysministeriö on 15.2.2023 julkaissut Sosiaali- ja terveysalan henkilöstön riittävyyttä, saatavuutta ja pysyvyyttä turvaavan tiekartan seuraavalle hallituskaudelle vuoteen 2027. Hammaslääkäriliiton mukaan on hyvä, että asioita arvioidaan nyt kokonaisuutena ja kansallisesti. Liiton tavoitteena on hammaslääkärien koulutusmäärä, joka vastaa tietoon perustuvaa tarvearviota.

– Jatkossa tarvitaan asiantuntijoiden tekemä tarvearvio, jonka perusteella alan koulutusmäärät päätetään. Opetuksen resurssit tulee joka tapauksessa laittaa kuntoon ennen koulutusmäärien mahdollista lisäämistä, sanoo Hammaslääkäriliiton varatoiminnanjohtaja Nora Savanheimo.

Hammaslääkärien koulutuspaikkoja ei ole liiton mukaan tällä hetkellä tarvetta lisätä, sillä valmistuvien määrät kääntyvät nousuun jo 2020-luvun lopulla.

– Alan peruskoulutus on väestön hoidontarpeisiin riittävä, varsinkin kun huomioidaan sekä julkisella että yksityisellä sektorilla työskentelevät. Hammaslääketieteen koulutusmääriä on jo lisätty huomattavasti 2000-luvulla, ja alan sisäänotto on nyt yli kaksinkertainen verrattuna vuoteen 2003. Erikoishammaslääkäreitä tarvitaan kuitenkin jatkossa nykyistä enemmän.

Suun terveydenhuollon palvelurakenteessa yksityisellä sektorilla on ollut aina keskeinen merkitys aikuisten hammashoidossa.

– Kela-korvauksien leikkaukset ovat kuitenkin lisänneet julkisen sektorin potilaspainetta. Vastaavasti Kela-korvauksia nostamalla painetta olisi mahdollista helpottaa. Tämä vähentäisi myös työn kuormittavuutta ja lisäisi työpanosta, pohtii erikoistutkija Jaakko Koivumäki.

Viime vuosina haastetta on tuonut eläköityvien määrän ja osa-aikatyön kasvu. Työelämässä olevien hammaslääkärien ikärakenne painottuu tällä hetkellä toisaalta ruuhkavuosia eläviin alle 40-vuotiaisiin ja toisaalta yli 60-vuotiaisiin.

Hammaslääkäriliiton hammaslääkäri- ja erikoishammaslääkärilukumääräennusteet näyttävät määrissä tapahtuvat muutokset keskipitkällä aikavälillä.

Toimivaa työnjakoa tarvitaan

Potilaiden suunterveyden edistäminen ja suun sairauksien hoito ovat moniammatillista tiimityötä. Suun terveydenhuollossa on pitkät perinteet työnjaosta.

Suun terveydenhuollossa työnjako voi parantaa hoitoon pääsyä, tuottavuutta ja kaikkien ammattilaisten työhyvinvointia. Myös tiukentuva hoitotakuu vaatii toteutuakseen järkevää työnjakoa. Pula hoitohenkilöstöstä on tällä hetkellä suurin este toimivalle työnjaolle.

Työnjako on yksi keino vastata sote-uudistuksen tavoitteisiin. Järkevällä työnajolla parannetaan hoidon saatavuutta ja säästetään sekä yhteiskunnan että potilaiden kustannuksia. Hyvällä työnjaolla potilaan hoitoketju saadaan toimimaan ja etenemään sujuvasti.

Hammaslääkäriliitto, Suun terveydenhoidon ammattilaiset STAL ja Tehy ovat laatineet yhteistyönä myös Toimiva työnjako suun terveydenhuollossa -suosituksen.

Ministeri Krista Kiurun käynnistämä Sosiaali- ja terveysalan henkilöstön riittävyys ja saatavuus -ohjelma päättyy vaalikauden päättyessä. STM järjesti ohjelman päätösseminaarin 15.2.2023. Ohjelmassa on etsitty ratkaisuja koko sosiaali- ja terveydenhuollon työvoimatarpeen kattamiseen nyt ja tulevina vuosina. Osana ohjelmaa on laadittu myös sote-henkilöstön riittävyyttä, saatavuutta ja pysyvyyttä turvaava tiekartta seuraavalle hallituskaudelle vuoteen 2027. STM:n tiedote (15.2.2023)