Vaatimukset

Vastaavan hammaslääkärin erityispätevyys koostuu seuraavista kokonaisuuksista.

Kurssimuotoinen koulutus (12 op)

Kurssimuotoista koulutusta tulee olla vähintään 12 opintopistettä (op) seuraavilta osa-alueilta:

• terveydenhuollon hallinto, hyvinvointialueiden hallinto, kunnallis- ja valtionhallinto: yhteensä vähintään 3 op, jokaisesta osa-alueesta tulee olla opintoja
  • johtamistaito, vähintään 1,5 op
  • henkilöstöhallinto, vähintään 1,5 op
  • terveystaloustiede ja taloushallinto, vähintään 3 op, molemmista osa-alueista tulee olla opintoja
  • viestintä, vähintään 1,5 op.

Pätevöityjiltä, jotka ovat aloittaneet erityispätevyyden suorittamisen ennen 1.9.2014 ei vaadita viestinnän osa-aluetta. Hyvinvointialueiden hallintoa ei vaadita pätevöityjiltä, jotka ovat aloittaneet pätevöitymisen ennen vuotta 2022. Pätevöityjiltä, joka aloittavat kurssimuotoisen koulutuksen vuoden 2023 aikana tai sen jälkeen ei vaadita "Terveydenhuollon hallinto, hyvinvointialueiden hallinto, kunnallis- ja valtionhallinto" -kokonaisuuden osalta opintoja kunnallishallinnosta. Kokonaisuuden laajuus (3 op) pysyy ennallaan.

Suomen Hammaslääkäriliitto järjestää yhden päivän kestävän kaikille pätevöityjille pakollisen Vastaavan hammaslääkärin työn vaatimukset-kurssin yleensä kerran vuodessa. Kurssiajasta tiedotetaan Suomen Hammaslääkärilehdessä ja Hammaslääkäriliiton kotisivuilla.

Erityispätevyystoimikunta suosittelee kurssimuotoisen koulutuksen suunnitelman hyväksyttämistä ennakkoon (ks. ohjeet portfoliosta sivun oikeasta reunasta). Mikäli pätevöityjä suorittaa kurssimuotoisen koulutuksen käymällä koko FCG Finnish Consulting Group:n (FCG) Vastaavan hammaslääkärin viisiosaisen koulutusohjelman, kurssisuunnitelmaa ei tarvitse hyväksyttää, koska FCG on hakenut ko. koulutusohjelmalle ennakkohyväksynnän. FCG:n koulutusohjelman opintopisteet jakautuvat seuraavasti: terveydenhuollon hallinto 1,5 op, hyvinvointialueiden hallinto sekä kunnallis- ja valtionhallinto 1,5 op, johtamistaito 3 op, henkilöstöhallinto 1,5 op, terveystaloustiede 1,5 op, taloushallinto 1,5 op, ja viestintä 1,5 op.

Kurssimuotoiseksi koulutukseksi voidaan hyväksyä soveltuvin osin mm. eri yliopistojen, avointen yliopistojen, kesäyliopistojen ja muiden, kuten FCG:n järjestämät kurssit sekä erityyppiset Suomessa ja ulkomailla suoritetut koulutusohjelmat.

Tutkielma, projektityö tai työkokemuksella osoitettu pätevyys (12 op)

Vastaavan hammaslääkärin erityispätevyyden tarkoituksena on perehdyttää pätevöityjä suun terveydenhuollon palvelujärjestelmään ja johtamiseen ja antaa valmiuksia myös käytännön esimiestyöhön. Vastaavan hammaslääkärin erityispätevyyttä̈ varten tehtävän tutkielman tai projektityön tavoitteena on antaa pätevöityjälle valmiuksia vastaavan hammaslääkärin työtehtäviin liittyvässä̈ tiedonhaussa, tiedon hyväksikäytössä sekä̈ kehittämissuunnitelmien laadinnassa ja seurannassa. Tutkielman tai projektityön aihetta valittaessa tulee kiinnittää̈ huomiota asian käytännönläheiseen lähestymistapaan ja mahdollisuuksien mukaan työstä̈ pätevöityjän työyhteisölle koituvaan hyötyyn.

Tutkielmaa tai projektityötä ei pääsääntöisesti vaadita, mikäli pätevöityjän voidaan katsoa kolmen vuoden johtamis- ja/tai esimiestyöstä saadun työkokemuksen kautta ja/tai enintään viisi vuotta vanhoilla aikaisemmilla opinnäytteillä (esimerkiksi erikoishammaslääkärikoulutukseen liittyvä opinnäytetyö) saavuttaneen riittävät valmiudet. Liiton erityispätevyystoimikunta ratkaisee tämän tapauskohtaisesti. Aiemman opinnäytteen aiheen tulee pääsääntöisesti vastata edellä mainittuja erityispätevyyden tutkielman/projektityön aiheen valinnan ohjeita ja työn tavoitteita. Työkokemusselvitykseen tulee liittää palvelutodistus/-todistukset ja esimiehen/esimiesten lausunto työtehtävistä. Kirjallisen kuulustelun syksyllä 2018 tai myöhemmin suorittavat täyttävät tiedot portfolioon ja toimittavat tarvittavat todistukset portfolion liitteenä.

Mikäli työkokemus ja/tai suoritetut opinnäytteet eivät vapauta pätevöityjää tutkielman tai projektityön laatimisesta, tulee hänen laatia tutkielmaa tai projektityötä koskeva suunnitelma Hammaslääkäriliiton erityispätevyystoimikunnan hyväksyttäväksi.

Ohjeet tutkielman tai projektityön laatijoille ja ohjaajille sekä hyväksyttyjen erityispätevyystutkielmien ja -projektitöiden aiheita löydät sivun oikeasta reunasta.

Kirjallinen kuulustelu (5 tai 8 op)

Kirjallisen kuulustelun päivitetyt vaatimukset hyväksyttiin Hammaslääkäriliiton hallituksen 18.8.2023 kokouksessa, ja syksyn 2023 kuulustelu järjestetään uusien vaatimusten mukaan. Nämä vaatimukset löytyvät portfoliosta. Mikäli kuulustelu on suoritettu ennen syksyä 2018, on sen opintopistemäärä 8 op. Syksystä 2018 alkaen opintopistemäärä on 5 op.

Kirjallisen kuulustelun järjestämisestä ilmoitetaan Hammaslääkäriliiton internet-sivuilla.

Kuulustelusta peritään maksu (480 euroa), jolla katetaan kuulustelun järjestämisestä aiheutuneita kuluja. Kirjallisen kuulustelun tarkastajat valitsee Hammaslääkäriliiton erityispätevyystoimikunta.

Kuulustelussa on kuusi kysymystä, joista viiteen vastataan. Kuulustelun läpäisemiseksi on saatava vähintään puolet maksimipistemäärästä (maksimipistemäärä 30, läpäiseminen edellyttää vähintään 15 pistettä). Lisäksi mikään vastauksista ei saa olla kummankaan tentaattorin kokonaan hylkäämä (hylkäys = 0 pistettä). Tenttijä voi halutessaan käydä palautekeskustelun tentaattorin kanssa kuulustelun jälkeen.

Portfolio (1 op)

Niillä pätevöityjillä, jotka suorittavat kirjallisen kuulustelun syksyllä 2018 tai myöhemmin, erityispätevyyden suorittamiseen kuuluu lisäksi portfolio.