Suun terveydenhuollossa työnjaolla voidaan parantaa hoidon saatavuutta, vähentää kustannuksia ja lisätä kaikkien ammattiryhmien työn mielekkyyttä. Työnjaon on pohjauduttava säädöksiin ja ohjeisiin. Hyvällä työnjaolla suun terveydenhuollon ammattilaisten osaaminen kohdentuu potilaiden parhaaksi. Tavoitteena on potilaiden hyvinvointi, potilasturvallisuus ja hoidon korkea laatu. Näiltä sivuilta löydät työnjakoon liittyvää materiaalia, joka on tehty Hammaslääkäriliiton, Suun terveydenhoidon ammattilaiset STALin ja Tehyn yhteistyönä.

Toimiva työnjako suun terveydenhuollossa

Suun terveydenhuollossa on jo pitkään hyödynnetty hammaslääkärin, suuhygienistin ja hammashoitajan välistä työnjakoa.

Lainsäädäntö

Työnjaossa ja tehtävänsiirroissa tulee noudattaa voimassaolevaa lainsäädäntöä, viranomaisohjeita sekä Käypä hoito -suosituksia.

Osaaminen ja koulutus

Työnjaon lähtökohtana on, että terveydenhuollon ammattihenkilöt tekevät työtä koulutuksen, kokemuksen ja ammatillisen osaamisen mukaisesti ja jokainen vastaa tekemästään työstä.

Hoidon tarpeen arvioinnista hoidon toteutukseen

Terveydenhuollon toiminnan on perustuttava näyttöön ja hyviin hoito- ja toimintakäytäntöihin. Hyvällä työnjaolla saadaan toimiva hoitoketju potilaalle ja vältytään turhalta ja päällekkäiseltä työltä.

Työnjako tuo vastuuta

Työnjako tuo vastuuta niin työntekijälle kuin työnantajallekin. Samalla se mahdollistaa eri ammattiryhmien laaja-alaisen osaamisen hyödyntämisen.

Työnjaon tukeminen palkkauksen keinoin

Työnjakoa tehtäessä työn ja tehtävien vaativuuteen voi tulla muutoksia. Palkkauksen tulee vastata työn vaativuutta.

Järjestöjen tiedotteet ja kannanotot

Hammaslääkäriliitto, Suun terveydenhoidon ammattilaiset STAL ja Tehy pitävät toimivaa työnjakoa ja sen kehittämistä välttämättöminä, jotta suun terveydenhuollon palvelut voidaan turvata koko väestölle myös tulevaisuudessa.