lähikuva vastaanotolta
31.01.2024

Uusi täydennyskoulutusasetus valmistui

Uusi asetus sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön täydennyskoulutuksesta on julkaistu 30. tammikuuta. Asetus tulee voimaan 1.4.2024.

Asetuksella säädetään täydennyskoulutuksen laadun edellytyksistä ja määrästä sekä arvioinnista ja seurannasta.

1 § Täydennyskoulutuksen laadun edellytykset

• Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön ammattitaitoa ja osaamista ylläpitävällä ja kehittävällä täydennyskoulutuksella tulee edistää henkilöstön jatkuvaa ammatillista kehittymistä sekä turvata asiakas- ja potilasturvalliset ja vaikuttavat, väestön terveyttä ja hyvinvointia edistävät sosiaali- ja terveyspalvelut.
  • Täydennyskoulutuksella tuetaan henkilöstön tehtävärakenteiden ja työnjaon kehittämistä.
  • Täydennyskoulutuksen tulee perustua suunnitelmaan ja sen sisällön on tuettava henkilöstölle asetettuja täydennyskoulutuksen tavoitteita.
  • Täydennyskoulutuksessa tulee huomioida henkilöstön yksilölliset sekä ammattiryhmien koulutus- ja osaamistarpeet.

2 § Täydennyskoulutuksen määrä

• Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön tulee voida osallistua riittävästi ammattitaitoa ja osaamista ylläpitävään ja kehittävään oman alan täydennyskoulutukseen.
  • Hyvinvointialueen on huolehdittava siitä, että täydennyskoulutuksen määrä on riittävä sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön osaamistarpeiden, täydennyskoulutukselle asetettujen tavoitteiden sekä täydennyskoulutuksen laadun edellytysten varmistamiseksi.

3 § Arviointi ja seuranta

• Hyvinvointialueen tulee järjestelmällisesti seurata ja arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön täydennyskoulutusta sekä täydennyskoulutusta koskevien suunnitelmien toteutumista.

Täydennyskoulutuksen seurannassa on arvioitava ainakin:

1. koulutuksen määrän riittävyyttä
  2. koulutukseen osallistumista
  3. koulutuksen sisältöä, laatua ja vaikuttavuutta
  4. koulutuksesta aiheutuvia kustannuksia

Tutustu asetukseen: Sosiaali- ja terveysministeriön asetus sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön täydennyskoulutuksesta (57/2024)

Hammaslääkäriliitto painottaa riittäviä resursseja ja ammatillisia sisältöjä

Hammaslääkäriliitto lausui täydennyskoulutusasetuksesta sen ollessa lausuntokierroksella syksyllä 2023. Liitto toi esille hammaslääkärien kannalta keskeisiä asioita ja korosti, että täydennyskoulutukseen on kanavoitava riittävästi resursseja.

Täydennyskoulutuksen tulee liiton mukaan kehittää ja ylläpitää erityisesti hammaslääkärin ammatillista osaamista.

Täydennyskoulutus tulee nähdä työnantajan ja -tekijän pitkän aikavälin investointina.

– Painotimme lausunnossa myös sitä, että täydennyskoulutus tukee henkilöstön työhyvinvointia ja on tärkeä henkilöstön veto- ja pitovoimatekijä hyvinvointialueilla. Riittävästi ja henkilökohtaisten tarpeidensa pohjalta suunnitelmallisesti täydennyskouluttautunut hammaslääkäri on tärkeä myös hoidon vaikuttavuuden, laadun ja potilasturvallisuuden näkökulmasta, sanoo liiton asiantuntijahammaslääkäri Aija Hietala-Lenkkeri.

Katso Hammaslääkäriliton lausunto tästä.

Täydennyskoulutukseen on sijoitettava riittävästi, Aija Hietala-Lenkkerin pääkirjoitus Hammaslääkärilehdessä 12/2023.