Tietokoneella työskentelyä
26.02.2024

THL ja Kela: Ajanvarausmäärityksistä pyydetään kommentteja

THL ja Kela pyytävät kommentteja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen ajanvarauksen kansallisista määrityksistä viimeistään 13.3.2024. Ajanvaraustiedot tallennetaan tulevaisuudessa Kanta-palveluihin.

Kommentoitavat määritykset perustuvat aiemmin julkaistuihin vaatimuksiin ja tietosisältöihin. Määrityksissä on täsmennetty erityisesti terveydenhuollon ajanvaraustietoihin liittyvät vaatimukset. Ne koskevat järjestelmiä ja asiointipalveluita, jotka tuottavat ja käyttävät ajanvaraustietoja. Määritykset tarkentavat myös sote-yhteisiä ajanvarauksen ja palveluohjauksen käsitteitä sekä ajanvarauksiin liittyviä tietorakenteita ja koodistoja.

Määriteltyjen vaatimusten kautta toteutetaan asiakastietolain mukainen velvoite tuottaa terveydenhuollon ajanvaraustiedot Kanta-palveluihin viimeistään lokakuussa 2026.

Kommentteja pyydetään erityisesti sote-tietojärjestelmien ja asiointipalvelujen kehittäjiltä, hyvinvointialueiden asiantuntijoilta ja yksityisiltä sote-palvelujen tuottajilta viimeistään 13.3.2024.

Lisätietoa Kanta-palvelujen sivuilta