Piirroskuvassa sinisellä taustalla kämmen kannattelee sopimuslomaketta
30.06.2023

Lääkärisopimukseen uusi palkkausjärjestelmä

Lääkäriliittojen neuvottelujärjestö on 29.6.2023 hyväksynyt neuvotellut muutokset Lääkärisopimuksen palkkausjärjestelmään. Uraporrasjärjestelmä korvaa aiemman työnantajakohtaisen tehtävien vaativuuden arviointiin perustuneen järjestelmän.

Uraporrasjärjestelmässä Lääkärisopimuksessa on määritelty portaat, joiden perusteella määräytyy uraporraspalkka. Portaan soveltaminen määräytyy tehtävän edellyttämän osaamisen ja vastuun perusteella. Uraporrasjärjestelmässä urapalkkaporras muuttuu portaittain mm. koulutuksen, tehtäväsisällön ja uran vaiheiden myötä.

Kussakin Lääkärisopimuksen liitteessä 1–4 on oma portaikkonsa, joista jokaisessa on kolme lohkoa:

1. opiskelijat/hammaslääkärit/erikoistuvat hammaslääkärit
  2. erikoishammaslääkärit
  3. johtamistyötä tekevät

Osa Lääkärisopimuksen piiriin kuuluvista voi olla myös uraporrasjärjestelmän ulkopuolisia tai kokonaispalkkaisia.

Uutena palkkaelementtinä sopimukseen on tuotu tehtävälisä, jolla tarkoitetaan erillistä korvausta sellaisesta tehtävästä, jota ei ole huomioitu uraporraspalkkaa määriteltäessä. Osa tehtävälisistä on velvoittavia (muun muassa ns. perehtyneet hammaslääkärit ja koulutus- ja ohjaustehtävissä toimivat).

Tehtävästä maksettava palkka muodostuu uraporraspalkasta ja tehtävälisästä, ja esimerkiksi työkokemuslisä lasketaan niiden yhteismäärästä.

Palkkausjärjestelmään sisältyy myös suoritekompensaatio, jota maksetaan edellytysten täyttyessä.

Uraporrasjärjestelmän käyttöönoton seurauksena euromäärä, jota on maksettu tehtäväkohtaisena palkkana, ei alene, mutta osa palkasta voi siirtyä toiseen palkanosaan. On mahdollista, että palkkoja joudutaan yhteensovittamaan niin uraporrasjärjestelmän kuin hyvinvointialueiden perustamisen aiheuttamien saman portaan palkkaerojen vuoksi. Samaan portaaseen kuuluvien palkat tulee olla samansuuruiset ja myös tehtävälisien suuruudet yhdenmukaistetaan. Palkkojen yhdenmukaistaminen ei tapahdu heti vaan se on tehtävä lainsäädännön ja oikeuskäytännön määrittelemässä ajassa. Tähän on varattu erillisiä korotuseriä vuoden 2023 lisäksi myös vuosille 2024 ja 2025.

Uraporrasjärjestelmää koskevat määräykset tulevat voimaan takautuvasti 1.6.2023. Uraporrasjärjestelmän käyttöönotto ja neuvottelu hammaslääkärien sijoittamisesta eri portaille tapahtuu syksyn 2023 aikana yhteistyössä työnantajan ja luottamusmiesten kesken. Siirtymäkausi on 31.12.2023 saakka. Paikallisen työnantajan on perustettava siirtymävaiheen ajaksi LS- palkkausryhmä. Työnantaja viime kädessä ratkaisee uraportaille sijoittamisen, mutta ryhmän tarkoitus on neuvotella yhteisymmärryksessä paikallisesti tarkentavat porraskuvaukset ja ratkoa soveltamisen ongelmia.

Paikallisten erien yhteenlaskettu suuruus 1.6.2023 lukien on 3,4 prosenttia.  Paikallisten erien kohdentamisesta neuvotellaan uraporrasjärjestelmän käyttöönoton yhteydessä. Perusterveydenhuollossa koko paikallisesta erästä neuvotellaan paikallisesti, erikoissairaanhoidossa osa 1,2 prosentin Kunta- ja hyvinvointialan kehittämisohjelmasta on käytetty keskitetysti siihen, että erikoistuvien hammaslääkärien palkkoja korotetaan yleiskorotuksella. Erikoistuvilla hammaslääkäreillä, joilla on vähintään kolme vuotta työkokemusta laillistettuna hammaslääkärinä työskentelystä, korotuksen suuruus on 2,5 % ja joilla on alle kolme vuotta kokemusta, 2,9 %. Nämä korotukset tulevat kaikille 1.6.2023 tulleiden yleiskorotusten lisäksi.  Erikoissairaanhoidossa loput paikallisesta erästä kohdennetaan paikallisesti. 1.6.2023 jakoon tulleet korotukset maksetaan takautuvasti viimeistään joulukuussa 2023.

Lääkärisopimuksen palkkauslukuun lisättiin tämän muutoksen yhteydessä valtaosa aiemmin HYVTES:stä olleista pykälistä (kuten kaikki lisät), mutta tietyt määräykset ovat yhä HYVTES:ssä. Esimerkiksi työkokemuslisä ja henkilökohtainen lisä maksetaan kuten aiemminkin. Lääkärisopimuksen yleisen osan ja palkkausluvun, sekä liitteiden osalta toteutettiin teknisiä muutoksia, selkeytettiin rakennetta ja poistettiin tarpeettomia kohtia.

Tarkempia tietoja palkkausjärjestelmästä annetaan elokuussa, kun KT:n yleiskirje siitä on valmistunut. Tässä yhteydessä myös sopimuksen tekstit tulevat verkkosivuille. Neuvottelut palkkausjärjestelmän uudistamisesta muilta osin jatkuvat syksyllä.

Katso myös Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n tiedote (30.6.2023): Lääkärien ja hammaslääkärien palkkausta uudistetaan siirtymällä uraporrasjärjestelmään