Koko Suomi harjaa -kampanja
17.10.2022

Koko Suomi harjaa -kampanjan mielipidekirjoitus kannustaa huolehtimaan suunterveydestä

Suunterveys on tärkeä osa ihmisen hyvinvointia. Suunterveyttä uhkaavat erityisesti karies ja hampaiden kiinnityskudoksia tuhoava parodontiitti. Hoitamattomana hampaiston tulehdukset uhkaavat terveyttä. Hampaiston sairauksia voidaan ehkäistä, mutta niitä ei ehkäistä hammashoitoloissa, vaan kodeissa.

Vaikka yleisesti tiedetään, että suunterveyttä voi ylläpitää kotikonstein, jokin suomalaisia kuitenkin pidättelee, kun FinTerveys 17 -tutkimukseen osallistuneista naisista 83 % ja miehistä 53 % ilmoitti harjaavansa hampaansa kahdesti päivässä. Onko kyse suunterveyden ja -hoidon aliarvostuksesta vai vaikeudesta valita sopivimmat välineet ja tuotteet?

Suunterveyden ammattilaisten tehtävänä on tukea kaiken ikäisten, niin yksilöiden kuin perheiden motivaatiota ja auttaa kaikkia löytämään sopivat tuotteet ja välineet suunhoitoon. Tarkoituksena on, että yksilöt motivoituvat ja aktivoituvat suunhoitoon ja -terveytensä ylläpitämiseen. On tärkeää, että vanhemmat huolehtivat omasta ja lapsensa suunterveydestä, sillä vanhempien esimerkki totuttaa lapsetkin säännölliseen hampaiden hoitoon.

Terveydenhuoltojärjestelmämme perustuu tasa-arvoiseen hoitoon pääsyn periaatteeseen. Valitettavasti suun terveydenhuollossa periaate toteutuu huonosti heikoimmassa asemassa olevien väestöryhmien osalta. Korkeat asiakasmaksut, niin yksityis- kuin julkisella sektorilla, voivat olla este hoitoon hakeutumiseen. Hoitoon pääsyä on myös merkittävästi hidastanut koronakriisin aikana syntynyt hoitovelka, noin 1.8 miljoonaa potilaskäyntiä. Jonot painottuvat julkiselle sektorille, joka samaan aikaan taistelee henkilöstövajeen kanssa. Koska jonojen purkuun kuluu vuosia, tulisi voimavaroja suunnata hoidon lisäksi suunterveyden edistämiseen. Terveyden edistämisen onnistumiseksi on tärkeä löytää tukea tarvitsevat ja kohdentaa resursseja heille.

Sotepalvelujen järjestämisvastuun siirtyessä hyvinvointialueille asukkaiden suunterveyden edistäminen säilyy edelleen kuntien vastuulla. Muutos voi tiedostettuna olla mahdollisuus. Onnistuminen edellyttää kuitenkin uudenlaista vuoropuhelua eri vastuutahojen välillä. Osaamistarpeet on osattava ennakoida ja riittävä rahoitus varata hyödyntäen olemassa oleva osaaminen unohtamatta yksityisten toimijoiden ja järjestöjen mahdollisuuksia. Neuvoloissa ja kouluterveydenhuollossa terveydenhoitajat osallistuvat nykyisinkin suunterveyden edistämiseen ja laitoksissa hoitajat huolehtivat avun tarpeessa olevien päivittäisestä hampaiden hoidosta. Niin neuvoloissa kuin hoitolaitoksissa toimintaa rajoittaa kuitenkin henkilökunnan vaje.

Koko Suomi harjaa -kampanjan tavoitteena on saada kaikki Suomen asukkaat harjaamaan hampaansa kahdesti päivässä fluorihammastahnalla. Kaikkia suunterveyden edistämiseen osallistuvia tahoja, kolmas sektori mukaan lukien, kannustetaan löytämään ja ottamaan käyttöön kaikki mahdolliset keinot tavoitteen saavuttamiseksi.

Aija Hietala-Lenkkeri, asiantuntijahammaslääkäri, Suomen Hammaslääkäriliitto
Mirkka Järvinen, toiminnanjohtaja, Suun terveydenhoidon ammattiliitto (STAL)
Tiina Mäenpää, puheenjohtaja, Suomen Terveydenhoitajaliitto
Annamari Nihtilä, pääsihteeri, Apollonia