Hammaslääkärin instumentteja
30.01.2024

Hammaslääkäriliitto otti kantaa lähetekäytäntöön

Hammaslääkäriliitto pitää välttämättömänä, että hammaslääkäri vastaa potilaan hammaslääketieteellisestä tutkimuksesta, taudinmäärityksestä ja siihen liittyvästä hoidosta. Pidämme ensiarvoisen tärkeänä, että myös jatkossa suuhygienistin antamaan sairauden hoitoon ja terveyttä ylläpitävään hoitoon ohjataan potilaat hammaslääkärin lähetteellä, todetaan liiton kannanotossa.

Hammaslääkäriliitto otti kantaa Suuhygienistiliiton esitykseen lähetekäytännön poistamisesta suuhygienistin antamasta hoidosta.

Potilasturvallisuuden varmistamiseksi suun terveydenhuollossa tulee jatkossakin laillistetun hammaslääkärin päättää potilaan hammaslääketieteellisestä tutkimuksesta, taudinmäärityksestä ja siihen liittyvästä hoidosta. Muilla suun terveydenhuollon ammattihenkilöillä koulutus ei anna riittäviä valmiuksia näistä päättämiseen.

Työnjaon on pohjauduttava säädöksiin ja sen lähtökohtina tulee olla potilasturvallisuus ja hoidon korkea laatu. Resurssien vähyys ei saa olla peruste tehtävien siirtämiselle ammattiryhmältä toiselle, todetaan Hammaslääkäriliiton kannanotossa.

Hammaslääkäriliiton vastine Suuhygienistiliiton esitykseen lähetekäytännön poistamisesta suuhygienistin antamasta hoidosta.