Akavan vastatoimet työelämäheikennyksiin tunnuskuva
22.01.2024

Akavalaiset vastustavat työelämäheikennyksiä – Hammaslääkäriliitto kannattaa Akavan linjaa, mutta emme osallistu 6.2. mielenilmauksiin

Akava on ollut mukana etsimässä ratkaisua työmarkkinoita koskevaan kriisiin ja ehdottanut maan hallitukselle neuvottelutietä ja sopimista viime syksystä lähtien. Esitykset eivät ole kuitenkaan herättäneet vastakaikua.

– Me haluamme, että hallitus kuuntelee akavalaisia, jotka ovat valmiita uudistamaan yhteiskuntaa. Hallitusohjelmassa on monia hyviä tavoitteita, mutta työelämäasioissa suunta on mielestämme väärä, sanoi Akavan puheenjohtaja Maria Löfgren Akavan tiedotteessa 22.1.

Vaatimusten tueksi Akava liittoineen toteuttaa yhteisen ulosmarssin työpaikoilta 6.2.2024 (klo 14–16) pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella. Jokainen Akavan jäsenliitto on itse päättänyt, osallistuuko mielenilmaisuun.

Hammaslääkärit eivät ole mukana ulosmarsseissa

– Hammaslääkäriliitto on päättänyt, että emme ole mukana ulosmarsseissa, vaikka tuemme akavalaisena liittona Akavan linjaa ja olemme huolissamme työelämäheikennyksistä, sanoo toiminnanjohtaja Henna Virtomaa. Ulosmarssi on poliittinen mielenilmaisu, johon osallistuminen ei ole lain mukaan virkasuhteisille mahdollista, ja iso osa Hammaslääkäriliiton jäsenistä työskentelee virkasuhteessa.

– Lisäksi Hammaslääkäriliiton linjauksen taustalla vaikuttaa huoli suun terveydenhuollon kuormittuneesta tilanteesta ja hoitojonoista. Toivomme yhdessä Akavan ja muiden akavalaisten kanssa, että ratkaisu työmarkkinakriisiin löydetään pikaisesti yhteistyön ja sopimisen kautta.

Hammaslääkäriliiton jäsenten on hyvä huomioida, että muiden ammattiryhmien osallistuminen ulosmarsseihin voi vaikuttaa jonkin verran työpaikkojen toimintaan.

Lisätietoja: Hammaslääkäriliiton toiminnanjohtaja Henna Virtomaa, @email

Akavan sivuilla voi seurata Akavan verkkolähetystä ulosmarssipaikkakunnilta 6.2. klo 14-16.

Lisäksi Akava ja Akavan opiskelijat järjestävät Toivoa tulevaisuuden työelämään – nuorten ääni kuuluvaksi -tilaisuuden Vanhalla ylioppilastalolla Helsingissä, tilaisuutta voi seurata myös Akavan verkkolähetyksestä 6.2. klo 17-18.