Tiedote
24.10.2019

Tiedote: Nuuska vahingoittaa suunterveyttä

Nuuskan käyttö on tupakoinnin ohella vaaraksi suunterveydelle, ja lisäksi se aiheuttaa voimakasta nikotiiniriippuvuutta.

Nuuska sisältää yli 2 500 kemikaalia, joista lähes 30 on syöpää aiheuttavia. Yksi nuuskapussi voi sisältää jopa neljä kertaa enemmän nikotiinia kuin yksi savuke. Nuuskaaja saa keskimäärin suuremman nikotiiniannoksen kuin tupakoitsija.

Erityisesti nuorilla nikotiiniriippuvuus voi kehittyä nopeasti, jopa satunnaisen käytön seurauksena.

– Nuuskan ensimmäiset jäljet näkyvät suussa yleensä pahanhajuisena hengityksenä, hampaiden värjäytyminä ja kulumina sekä paksuuntuneena norsunnahkamaisena limakalvona. Pitkään käytettynä nuuska aiheuttaa esimerkiksi ikenien vetäytymistä ja altistaa paljastuneiden hampaiden kaulojen reikiintymiselle, kertoo erikoishammaslääkäri Anna Maria Heikkinen.

Nuuskan yleiset terveyshaitat johtuvat nikotiinista, joten ne ovat keuhkovaikutuksia lukuun ottamatta samat kuin tupakan.

– Nikotiini esimerkiksi nostaa verenpainetta altistaen sydän- ja verisuonisairauksille. Fyysinen suorituskyky laskee, koska nikotiini vähentää sydämen lyöntikapasiteettia ja heikentää hapen pääsyä kudoksiin. Kestävyys ja lihasvoimat vähenevät ja lihasmassa pienenee. Myös hermoston toiminta ja hormonitasapaino häiriintyvät sekä haavojen paraneminen hidastuu, Heikkinen luettelee.

Nuuskan käyttö altistaa suun alueen syövän esiasteisille limakalvomuutoksille, jotka voivat edetä suusyöväksi. Nuuskaus altistaa myös muille syöville, kuten nenän ja nielun syöville.

Lisätietoja: dosentti, EHL Anna Maria Heikkinen, 050 567 6113, @email

Tiedotetta on päivitetty nuuskapussin sisältämän nikotiinimäärän osalta 4.11.2019.

Katso Hammaslääkäri vastaa -video, jossa Anna Maria Heikkinen kertoo nuuskan vaikutuksista suunterveyteen Hammaslääkäriliiton I love suu -terveyskampanjan sivuilla: https://ilovesuu.fi/videot/hammaslaakari-vastaa/

I love suu -kampanja puhuu suunterveydestä

I love suu on Hammaslääkäriliiton suunterveyskampanja väestölle. Tavoitteena on tarjota luotettavaa terveystietoa ja kannustaa suomalaisia huolehtimaan suunterveydestä paremmin.  Haluamme lisätä tietoisuutta suun sairauksien varhaisen ja säännöllisen hoidon sekä omahoidon merkityksestä. Käypä hoito -suosituksiin ja tutkimustietoon pohjautuvien kampanja-aineistojen tuotantoon on osallistunut laaja joukko hammaslääketieteen asiantuntijoita.
www.ilovesuu.fi