Sydänsairaudet ja suu

Hampaiden kiinnityskudossairauden eli parodontiitin on todettu lisäävän mm. sydäninfarktin ja sydämen sisäkalvon tulehduksen eli endokardiitin riskiä. Suun ja hampaiden säännöllinen ja huolellinen omahoito on erityisen tärkeää sydänsairaille.

Miten suunterveys vaikuttaa sydänsairauksiin?

Hyvä suunterveys on osa yleisterveyttä, hyvinvointia ja elämänlaatua. Suun ja hampaiden terveys kytkeytyy myös sydämen terveyteen. Suu on syytä pitää terveenä ja pyrkiä ehkäisemään suutulehduksia ennalta tehokkaalla omahoidolla.

Suussa piileskelevät krooniset tulehdukset kannattaa hoitaa ajoissa, sillä ne voivat olla osana useiden kansantautien, kuten sydän- ja verisuonisairauksien taustalla.

Suun sairauksista varsinkin hampaiden kiinnityskudosta tuhoava parodontiitti lisää sydän- ja aivoinfarktin riskiä.

Suun sairauksia lisäävät esimerkiksi huono suuhygienia, tupakointi, perinnölliset tekijät sekä tietyt yleissairaudet ja lääkitykset, kuten huonossa hoitotasapainossa oleva diabetes. Sairastumisriski suun sairauksiin, kuten muihinkin sairauksiin, vaihtelee kuitenkin yksilöittäin.

Parodontiitti tuhoaa vähitellen hampaiden kiinnityskudoksia. Edetessään sairaus saa hampaat vähitellen irtoamaan ja heikentää yleisterveyttä sekä kokonaishyvinvointia.

Parodontiitti ylläpitää elimistössä matala-asteista tulehdusta, joka edistää myös sydänsairauksien kehittymistä. Tulehtunut ienkudos voi olla jopa kämmenen laajuinen.

Ientaskuista bakteerit pääsevät verenkiertoon, joten suun tulehduksilla on hyvä mahdollisuus levitä myös muualle kehoon.

Parodontiitti etenee hitaasti ja on aluksi jopa oireeton. Hoitamattomana se voi edetä vaikea-asteiseksi ja -hoitoiseksi. Siksi säännöllinen hammaslääkärin tutkimus ja hoito on tärkeää. Mitä aiemmin sairaus löydetään, sen helpommin se saadaan kuriin.

Riski koskee kaikkia, mutta erityisesti läppä- ja muita sydämen rakennevikoja sairastavia, jotka ovat vaarassa sairastua hengenvaaralliseen sydämen sisäkalvon bakteeritulehdukseen.

Jos suuhygienia on huono, bakteereja pääsee verenkiertoon päivittäin esimerkiksi hampaiden harjauksen ja jopa pureskelun aikana. Siksi suun ja hampaiden säännöllinen itsehoito estää endokardiittia tehokkaimmin.

Hampaattomuus ei vähennä suutulehdusten riskiä. Vaikka omat hampaat on menetetty, voi proteesin pinnoilla olla runsaasti sieni- ja bakteerikasvustoa. Tutkimusten mukaan noin joka kolmannella hammasproteesin käyttäjällä on tulehdus proteesin alla.

Vaikea-asteinen parodontiitti on yleisempää tupakoivilla. Tupakoivilla on kuitenkin vähemmän tulehduksesta seuraavaa ienverenvuotoa. Siksi hampaiden kiinnityskudossairaudet pääsevät helposti etenemään huomaamatta. Tupakoinnin lopettaminen vaikuttaa myönteisesti myös kiinnityskudossairauksien paranemiseen ja hoitotulokseen.

Lisäksi monet verenpaine- ja sydänlääkkeet kuivattavat suuta.

Milloin endokardiittia ehkäistään
​etukäteen otettavalla antibioottiannoksella?

Suun bakteereja voi päästä verenkiertoon myös sellaisten hoitotoimenpiteiden yhteydessä, joihin liittyy verenvuotoa. Tällaisia toimenpiteitä ovat esimerkiksi ikenenalaisen hammaskiven poistohampaan poistojuurihoito ja juurenpään leikkaus.

Sydänsairauksia, joiden yhteydessä on aiheellista käyttää endokardiitin ehkäisyä etukäteen otettavalla antibioottiannoksella, ovat:

• läppäsairaus
    • tekoläppä
    • läpän korjauksessa käytetty keinoainetta
  • sydämensiirto, kun on kehittynyt läppävika
  • synnynnäiset sydänviat
    • korjaamaton, syanoottinen
    • palliatiivinen suntti tai putkisiirre
    • korjattu, jos jäännöspuutoksia lähellä keinomateraalia
  • leikkauksen jälkeen 6 kk:n ajan
    • keinomateriaalia käytetty, ei jäännöspuutoksia
    • sydänleikkauksessa tai -katetroinnissa asennettu sulkulaite
  • aiemmin sairastettu endokardiitti.

Hyvä muistaa

• Puhdista suu, hampaat ja proteesit huolellisesti aamuin illoin fluorihammastahnalla.
  • Syö kunnon ateriat ja terveelliset välipalat.
  • Vältä makeita välipaloja ja napostelua.
  • Paras janojuoma on vesi.
  • Käytä tarvittaessa fluoritabletteja tai/ja ksylitolituotteita.
  • Käy säännöllisesti hammaslääkärillä tutkimuksessa.

Jos olet menossa verenvuotoa aiheuttavaan toimenpiteeseen

Veren hyytymistä estävää lääkitystä (esim. Marevan®) käyttävien potilaiden tulee tarkistuttaa INR-arvo ennen vuotoa aiheuttavia toimenpiteitä.

INR on veren hyytyvyyttä kuvastava suhdeluku, jonka arvo on normaalisti lähellä yhtä. Varfariinihoidon aikana tavoitearvo on yleensä 2,0–3,0, tekoläppäpotilailla usein 2,5–3,5. Jos arvo on liian korkea, verenvuodon vaara lisääntyy, ja annosta on pienennettävä. Vuotovaara lisääntyy merkittävästi kuitenkin vasta INR-arvon ylittäessä 4,0–4,5.

Sepelvaltimon pallolaajennuksen ja metalliverkkoputken (stentin) asennuksen jälkeen käytetään yleensä pysyvästi asetyylisalisyylihappoa ja 1–12 kk klopidogreelia (Plavix®). On tärkeää, ettei näitä lääkkeitä keskeytetä hammashoidon yhteydessä.

Tutustu I love suu -kampanjaan

• I Iove suu on Hammaslääkäriliiton valtakunnallinen suunterveyden kampanja.
  • Painopiste on tavallisimpien suun sairauksien – karieksen ja parodontiitin – ennaltaehkäisyssä, varhaishoidossa ja omahoidossa sekä suomalaisten suunterveyden parantamisessa.
  • Muistutamme myös suunterveyden merkityksestä yleisterveydelle.
  • ilovesuu.fi
  • Seuraa kampanjan Facebook-sivuja