Suomen Hammaslääkäriliiton opiskelijatoiminta

Suomen Hammaslääkäriliitto toivottaa kaikki hammaslääketieteen opiskelijat mukaan liiton toimintaan opiskelun alkuvaiheista lähtien. Opiskelijajäsenyys on maksuton ja jäseneksi kannattaa liittyä heti opintojen alussa. Näin saat käyttöösi kaikki jäsenedut, esim. apua työsopimuksen tekemiseen ja palkkaneuvotteluihin tai voit osallistua jäsenille tarkotettuihin koulutuksiin maksutta.

Liitto  järjestää myös eri vuosikurssien opiskelijoille monipuolista ohjelmaa tavoitteenaan sitouttaa opiskelijat hammaslääkärin ammattiin.
Opiskelijaohjelmaa tehdään osittain yhteistyössä Suomen Hammaslääkäriseura Apollonian kanssa.

1. vuosikurssi: tapaaminen opiskelupaikkakunnalla
2. vuosikurssi: vierailu Hammaslääkäriliiton ja Apollonian  tiloissa Helsingissä
3. vuosikurssi: kutsu Hammaslääkäripäiville, Hammaslääkäriliitto kutsuu
4. vuosikurssi: kutsu Apollonia Symposiumiin, Apollonia kutsuu
5. vuosikurssi: kutsu Hammaslääkäripäiville, Hammaslääkäriliitto ja Apollonia kutsuvat. Koulutuspäivä valmistuville opiskelupaikkakunnalla.

Lisätietoja opiskelijatoiminnasta löytyy jäsensivuilta.

Liitto opiskelijan edunvalvojana

Edunvalvonta on pitkäjänteistä työtä myös tulevien hammaslääkärien hyväksi.  Liitto valvoo ja vaikuttaa, että ammattikunnan asema ja arvostus työmarkkinoilla säilyy myös tulevaisuudessa.
Työmarkkinaedunvalvonnan lisäksi liitto tekee aktiivisesti koulutuspoliittista ja terveyspoliittista vaikuttamista.

Ammattijärjestön jäsenyys tuo turvaa jo opiskeluaikana ja liitosta kannattaa kysyä neuvoa työhön liittyvissä juridisissa ja ammatillisissa asioissa. Jäsenyys tarjoaa tukea koko työuralle ja eri elämänvaiheisiin.

Nuorten edunvalvonnan tueksi liitossa tuotetaan ajankohtaista tutkimustietoa.

• Kolmen vuoden välein toteutettava Nuori hammaslääkäri -tutkimus selvittää vastavalmistuneiden työelämään sijoittumista, urasuunnitelmia ja arvoja.
  • Opiskelijoiden hyvinvointitutkimus selvittää hammaslääketieteen opiskelijoiden hyvinvointia, opintojen kuormitustekijöitä ja tulevaisuuden suunnitelmia.

On tärkeää, että nuorten päätöksenteko kuuluu myös liiton toiminnassa. Siksi opiskelijoilla on oma edustus liiton valtuustossa, hallituksessa ja koulutuspoliittisessa valiokunnassa.

Teemme yhteistyötä

Hammaslääkäriliitto tekee yhteistyötä Suomen Hammaslääketieteen Opiskelijain Liitto SHOL ry:n kanssa sekä hammaslääketieteen opiskelupaikkakunnilla Oulussa, Turussa, Helsingissä ja Kuopissa toimivien kandiseurojen kanssa.

Akavan opiskelijoiden valtuuskunta vastaa korkeakouluopiskelijoiden edunvalvonnasta ja tuo opiskelijoiden
näkökulman Akavan päätöksentekoon. Hammaslääkäriliiton edustaja kaudelle 2017–2018 on Airald Dupont Turun yliopistosta.

Opiskelijaedustus Liiton toimielimissä

Valtuusto (toimikausi 2017–2020)