Puhtaat hampaat, terve suu – Lapsen suunterveys syntyy kodin, koulun ja hammashoitolan yhteistyöllä

Pohja hyvälle suunterveydelle rakennetaan lapsena. Lasten suunterveyttä parantamaan tarvitaan sekä kodin, koulun että suun terveydenhuollon antamaa opetusta.

Ongelmana on lasten hampaiden reikiintyminen. Syynä ovat erityisesti harjauksen laiminlyönti ja napostelu. Vuonna 2000 reikien vaurioittamia hampaita oli lähes 40 %:lla viisivuotiaista, yli 50 %:lla 12-vuotiaista ja 75 %:lla 15-vuotiaista.1)

2000-luvun mittaan lasten hammasterveys ei juuri ole kohentunut. Peruskoulua käyvistä pojista vain 38 % ja tytöistä vain 62 % harjaa hampaat suositusten mukaisesti vähintään kaksi kertaa päivässä. 2)

Hyvä suuhygienia on avain hyvään hammasterveyteen. Rutiinit omahoitoon luodaan lapsuudessa. Perustaidot ja tiedot lapsi omaksuu kotoa, päivähoidosta ja koulusta sekä hammashoitolakäynneillä.

Uusi opas tukee alakoulujen suunterveyden opetusta

Suunhoito-opas alakouluille on tehty tukemaan kouluja suunterveyden opetuksessa. Opas julkaistaan marraskuussa. Kirja on opetusmateriaalipaketti 1., 3. ja 5. luokkien opettajille. Teemoja ovat mm. hampaiden harjaus, suunterveys ja ravinto, ksylitoli, suun sairaudet, hammaseroosio ja tupakan suuvaikutukset. Pelit ja tehtävät ohjaavat oppilaita aktiivisen tekemisen avulla huolehtimaan suunterveydestä ja hampaiden hoidosta.

Opas tarjoaa myös eväitä koulun ja hammashoitolan yhteistyöhön, kuten harjausopetukseen, suunterveysoppituntien tai -tapahtumien järjestämiseen, suun terveydenhuollon tietoiskuihin koulujen vanhempainilloissa tai luokan tutustumiskäyntiin hammashoitolassa.

Oppaan ovat laatineet biologian ja maantiedon lehtori Teija Jormanainen ja suuhygienisti Sirpa Järvinen Joensuusta. Opas toimitetaan kaikkiin alakouluihin viikolla 46. Ennen käyttöönottoa materiaali testattiin useassa koulussa. Opas on osa Hammaslääkäriliiton terveydenedistämistyötä. Hanke on osittain toteutettu maailman hammaslääkärijärjestö FDI:n ja Unileverin apurahalla.

Hampaiden hoito-ohjeita koululaisille:

• Pese hampaat aamulla ja illalla pehmeällä hammasharjalla. Molemmilla kerroilla harjaa vähintään 2–3 minuuttia.
  • Käytä fluorihammastahnaa herneen kokoinen nokare.
  • Muista hampaiden harjauksessa huolellisuus ja hellävaraisuus.
  • Puhdista hammasvälit tarvittaessa hammashoitolan ohjeiden mukaan.
  • Vältä sokeripitoisia ja happamia tuotteita sekä napostelua pitkin päivää.
  • Syö pari kunnollista ateriaa päivässä, niin et tarvitse useita välipaloja.
  • Suosi janojuomana vettä.
  • Nauti säännöllisesti ksylitolia 1–2 purkkatyynyä tai pastillia kerralla 3–5 kertaa päivässä.
  • Muista käydä hammashoitolassa suun tutkimuksissa sovituin välein.

Lisätietoja lasten suunterveydestä:
Hammaslääkäriliiton terveyden edistämisen asiantuntijahammaslääkäri Hannu Hausen, hannu.hausen(at)fimnet.fi, 040 502 0715

Lisätietoja oppaasta:
HLL Outi Hautamäki, outi.hautamaki(at)hammaslaakariliitto.fi, 09 6220 2545 http://www.hammaslaakariliitto.fi/suunhoito-opas_alakouluille

1) Käypä hoito -suositus Karies (hallinta)

2) Kouluterveyskysely 2011