KIILA-kuntoutus tukee työssä jaksamista

Hammaslääkäriliitto tarjoaa Kiila-kuntoutusta jäsenilleen. Hakuaikaa on jatkettu 1.11. saakka. Kuntoutus on tarkoitettu sekä työsuhteessa oleville että yrittäjille. Kurssin kustantaa Kela ja on näin ollen kuntoutukseen osallistuville maksutonta. Kuntoutuksen ajalta voi saada palkkaa tai Kelan kuntoutusrahaa, työpaikan käytännöstä riippuen.

Kenelle

Kuntoutus on tarkoitettu työssä jaksamisen tueksi Hammaslääkäriliiton jäsenille. Kuntoutukseen hakeutuva kokee tarvitsevansa tukea työssä jaksamiseen ja tuen tarve on myös terveydenhuollossa todettu. Kuntoutukseen hakeutuvan työkykyä uhkaa tai heikentää sairaus, ja sen arvioidaan aiheuttavan lähivuosina työkyvyn tai ansiomahdollisuuksien heikkenemisen. Kuntoutukseen tulee kuitenkin hakeutua riittävän varhain, jotta työssä jatkaminen voidaan turvata.

Kuntoutus parantaa työkykyäsi ja edistää pysymistä työelämässä. Kurssin sisällöstä muodostuu ammatillista ja puolet terveyteen liittyvistä teemoista. Kiila-kuntoutus on osittain yksiköllistä ja osittain ryhmämuotoista.

Kurssi toteutetaan Kiipula-Aviren Janakkalan toimipaikassa (13 km Hämeenlinnasta), lisätietoja. Kuntoutusohjelman lisäksi kurssiin sisältyvät ateriat, liikuntatilojen vapaa käyttö sekä tarvittaessa majoitus kahden hengen huoneessa. Yhden hengen huoneen saa lisämaksusta.

Kurssin kustantaa Kela, ja sen ajalta voi saada palkkaa tai kuntoutusrahaa. Kelalta voi hakea korvausta myös kuntoutukseen liittyvistä matkakuluista.

Kurssin numero 76254

Hakuohjeet

1. Ota yhteyttä omaan työterveyshuoltoosi.
  2. Täytä Kelan kuntoutushakemus (lomake ku 101) ja esimiehesi kanssa ammatillinen selvityslomake (kela ku200) sekä liitä niihin lääkärin B-lausunto. Liitä hakemukseen kurssin numero 76254.
  3. Toimita hakemus, selvityslomake ja B-lausunto Kelaan 1.11. mennessä osoitteella Kela, PL 10, 00056 KELA.
  4. Kun hakemuksesi on käsitelty, saat Kelasta kuntoutuspäätöksen. Kutsukirje kuntoutukseen lähetetään Kiipula-Aviresta.

Aikataulu

Hakuaika päättyy 1.11.2019
Tilannearviopäivä 16.12. tai 18.12. 1 vrk
Ryhmäjakso 1 10.-13.3.2020 4 vrk
Ryhmäjakso 2 3.-5.6.2020 3 vrk
Ryhmäjakso 3, jonka aikana yhteistyökokous 4.6. 16.-18.9.2020 3 vrk
Ryhmäjakso 4 11.-13.11.2020 3 vrk
Ryhmäjaksojen välillä on tarvittaessa 0-2 yksilökäyntiä ja
päätöskeskustelu työpaikalla noin 2 kk viimeisen ryhmäjakson jälkeen.

avire.asiakaspalvelu@kiipula.fi

kuntoutusasiantuntija Sari Poutanen, Kiipula-Avire, sari.poutanen@kiipula.fi

järjestöpäällikkö Ira Peurakoski, Hammaslääkäriliitto, ira.peurakoski@hammaslaakariliitto.fi

Kiipula-Avire

KIILA-kuntoutus
  • Tavoitteena on työkyvyn parantaminen ja tukeminen sekä työelämässä pysyminen.
  • Kuntoutus on tarkoitettu sekä työsuhteessa oleville että yrittäjänä toimiville hammaslääkäreille.
  • Kuntoutus on yhdistelmä yksilöllistä ja ryhmämuotoista kuntoutusta.
  • Tukenasi on joukko terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaisia.
  • Kuntoutuksessa haetaan keinoja työssä jaksamisen tukemiseen.
  • Toteutukseen kuuluu yhteistyö työterveyshuollon ja työnantajan kanssa.