Yritysten korona-ajan kustannustukea jatketaan

21.12.2020
Kesällä hakuun tullut yritysten kustannustuki saa jatkoa. Valtiokonttori voi myöntää valtion talousarvion rajoissa yritykselle hakemuksesta kustannustukea 1.6.-31.10.2020 väliseltä ajalta. Tuen edellytykset ovat samat kuin kesällä toteutetussa tuessa.

Tuen perusteena olevia kuluja on jonkin verran laajennettu. Lain määritelmä kuuluu seuraavasti: Yrityksen sellaiset tukikauteen kohdistuvat yrityksen perustellusti osoittamat joustamattomat liiketoiminnan kulut ja menetykset (tukikauden muut kulut), jotka ovat lopullisia ja joihin ei ole aiemmin myönnetty kustannustukea.

Tuen myöntämisen perusteet ovat samat kuin aiemmin. Valtioneuvoston luetteloon kirjattujen toimialojen yritykset saavat tukea automaattisesti liiketoiminnan alentumisen perusteella. Luettelon ulkopuolisten toimialojen yritysten on lisäksi osoitettava, että liikevaihdon lasku johtuu erityisen painavista COVID-19 -pandemiaan liittyvistä syistä. Yhteensovittamisesta muiden yritystukien kanssa on luovuttu.

Hakemus tuen saamiseksi tulee tehdä Valtiokonttorille viimeistään 26.2.2021: https://www.valtiokonttori.fi/palvelut/korvaus-ja-vahinkopalvelut/yritysten-kustannustuki/#c5443eca

Vertailua kesän kustannustukeen Valtiokonttorin sivuilta: https://www.valtiokonttori.fi/uutinen/laki-kustannustuesta-hyvaksytty-eduskunnassa/#ec4a6d69