Yliopistojen palkansaajille työehtosopimus

11.04.2022

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO on hyväksynyt yliopistojen uuden työehtosopimuksen ajalle 1.4.2022–31.3.2024. Hammaslääkäriliitto ja Lääkäriliittojen neuvottelujärjestö LNJ hyväksyivät sopimuksen jo aiemmin.

Ensimmäisen vuoden korotukset ovat yhteensä 1,9 prosenttia, kun yleiskorotus nostaa kaikkien palkkoja 1,45 prosenttia 1. kesäkuuta lukien. Paikallinen 0,45 prosentin erä tulee jaettavaksi joulukuussa. Toisen vuoden palkkaratkaisusta palkansaajajärjestöt ja työnantajien Sivista ry neuvottelevat tammikuun loppuun menneessä. Jos osapuolet eivät saavuta yhteisymmärrystä palkankorotuksista, sopimus on mahdollista irtisanoa päättymään 31. maaliskuuta 2023.

Yliopistojen uudessa työehtosopimuksessa korostuu tasa-arvo, kun sopimuksen myötä työntekijä saa palkallista raskausrahakautta 40 päivää. Lisäksi jatkossa kummallekin vanhemmalle maksetaan palkallista vanhempainvapaata 32 päivää. Tämä oli JUKOn keskeinen tavoite ja vastaa elokuun 1. päivä voimaan tulevan lakiuudistuksen sisältöä.

Yliopistojen yleinen työehtosopimus koskee noin 34 000:ta palkansaajaa. Sopimuksesta neuvottelevat JUKO, Ammattiliitto Pro, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Sivistystyönantajat Sivista.

Lue lisää JUKOn tiedotteesta