Sovittelulautakunta on päättänyt lykätä kunta-alan sovintoesityksen antamista

29.04.2022

Kunta-alan työmarkkinariitaa jo kolme viikkoa sovitelleen sovintolautakunnan puheenjohtaja kertoi torstaina 28.4.2022 ettei sovitteluesitystä riitaan tässä vaiheessa anneta.

”Vaikka tunnusteluja on käyty hyvässä ja rakentavassa hengessä, ovat osapuolet yhä erityisesti palkkauksen ja palkkausjärjestelmien kehittämisen osalta liian kaukana toisistaan. Siksi sovittelulautakunta arvioi, että sen on tällä hetkellä mahdotonta antaa työriidassa sovintoehdotusta. Toistaiseksi ei ole löytynyt sellaista ratkaisua, joka olisi ollut riittävän lähellä osapuolten vaatimuksia”, sovittelulautakunnan puheenjohtaja, alivaltiosihteeri Elina Pylkkänen toteaa.

Sovittelulautakunnan päätös lykätä kunta-alan sovintoesityksen jättämistä on JUKOlle pettymys. ”Nyt lakkomme alkavat ja sovittelulautakunnan tehtävä vaikeutuu entisestään", sanoo Olli Luukkainen. JUKOn, JHL:n ja Jytyn lakkojen piirissä on ennennäkemättömät yli 81 000 palkansaajaa. Lakot alkavat 3. toukokuuta kymmenessä kaupungissa.

Lue lisää tiedotteista:

Linkki Jukon tiedotteeseen