Ohje vastaanotoille EU:n tietosuoja-asetuksesta

8.02.2018
EU:n tietosuoja-asetus koskee henkilötietorekisterien keräämistä ja käsittelyä. Asetus tuli voimaan 24.5.2016. Sen edellyttämät toimenpiteet tulee tehdä siirtymäajan kuluttua viimeistään 25.5.2018. Tästä eteenpäin tietosuoja-asetusta on noudatettava.

Terveydenhuollon vastaanotolla voi olla erilaisia henkilörekistereitä, ja jokaisella vastaanotolla on potilasrekisteri. Lisäksi voi olla esimerkiksi erillinen asiakasrekisteri tai työntekijöitä koskeva rekisteri.

Tietosuoja-asetus vastaa monin paikoin aiempaa henkilötietolakia, mutta asetukseen sisältyy tietosuojan kannalta paljon myös uutta asiaa.

Hammaslääkäriliitto ja Lääkäriliitto ovat koonneet ohjeistuksen tietosuoja-asetukseen liittyvistä kysymyksistä vastaanottojen käyttöön.

Katso lisätietoa ja ohjeistus liiton jäsensivuilta (kirjautuminen jäsentunnuksilla).

Myös esitietolomake ja potilaan informointi muuttuvat

Tietosuoja-asetus muuttaa potilaalle annettavaa informaatiota häneltä esitietoja kerättäessä. Potilaan informointi on aiemmin toteutunut esitietolomakkeen lopussa olleella infolla. Uuden tietosuoja-asetuksen mukainen informointi on kuitenkin huomattavasti laajempi. Lue lisää uudesta esitietolomakkeesta ja potilaan informaatiolomakkeesta.