Nuoret ja nuuska -esite vanhemmille

3.02.2020
Syöpäjärjestöt on tuottanut nuorten vanhemmille suunnatun esitteen nuuskan haitoista. Hammaslääkärit voivat tilata esitettä vastaanotoille maksutta.

Nuuska aiheuttaa riippuvuutta ja sen käyttöön on syytä suhtautua kielteisesti kuten muihinkin tupakkatuotteisiin. Vanhempien hyvän esimerkin ja keskusteluyhteyden kautta nuori saa tietoa nuuskasta sekä oppii asennoitumaan oikein.

Nuuskan käyttö näkyy nopeimmin suussa. Ensimmäisenä se ilmenee yleensä pahanhajuisena hengityksenä, hampaiden värjäytyminä ja kulumina sekä paksuuntuneena norsunnahkamaisena limakalvona. Pitkään käytettynä nuuska aiheuttaa esimerkiksi ikenien vetäytymistä, hampaiden kiinnityskudossairautta ja altistaa paljastuneiden hampaiden kaulojen reikiintymiselle. Jotkut muutoksista ovat pysyviä.

Nuuskaajilla on suurempi riski sairastua ainakin suunontelon ja ruokatorven syöpiin kuin niillä, jotka eivät käytä mitään tupakkatuotteita. Lisäksi nikotiini edistää syöpäkasvaimien kasvua ja heikentää syöpähoitojen vaikutuksia.

Nuoret ja nuuska -esite (PDF)

Tilaa painettuja esitteitä Syöpäjärjestöiltä osoitteesta: terveysmateriaalit@cancer.fi