Muutos suun terveydenhuollon COVID-19 ohjeeseen

22.02.2021

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL on päivittänyt suun terveydenhuollon yksiköiden ohjetta COVID-19-epidemian aikana.

Uuden ohjeen mukaan voimakkaasti aerosolia tuottavissa toimenpiteissä suositellaan käytettäväksi ensisijaisesti venttiilitöntä FFP2-luokan hengityssuojainta, mikäli kofferdam-suojaa ei voida käyttää. Lisäksi käytetään koko kasvot peittävää visiiriä.

Suosituksen tarkennuksella varaudutaan THL:n tiedotteen mukaan herkemmin tarttuvien koronavirusmuunnosten laajempaan leviämiseen väestössä. FFP2-luokan hengityssuojainten käytöllä pyritään muiden varotoimien lisäksi minimoimaan henkilökunnan tartuntariskiä erityisesti tilanteissa, joissa hoidetaan oireettomia taudinkantajia tartunnasta tietämättä.

Ohjeistus on THL:n mukaan linjassa Maailman terveysjärjestö WHO:n ja Euroopan tautienehkäisy- ja valvontakeskus ECDC:n suun terveydenhuollon suojainohjeiden kanssa.

Katso THL:n päivitetty ohje suun terveydenhuollon yksiköille COVID-19-epidemian aikana.

Lue lisää koronatilanteen vaikutuksista suun terveydenhuoltoon Hammaslääkäriliiton sivuilta: Hammaslääkärit ja koronavirus.