Mitä on yksityissektorin edunvalvonta?

25.06.2020
Hammaslääkäriliiton tavoitteena on elinvoimainen ja monimuotoinen yksityissektori. Tärkeää on pitää huolta, että hammaslääkäreillä on mahdollisuus työskennellä yksityisellä puolella haluamassaan toimintamuodossa niin yrittäjänä kuin työsuhteessa. Myös pienehköillä vastaanotoilla on oltava mahdollisuus toimia. Työsuhteisilla hammaslääkäreillä on oltava hyvät työsuhteen ehdot ja ketjuvuokralaisilla on oltava riittävästi vaihtoehtoja.

Tavoitteidemme saavuttamiseksi tarvitaan sote-päättäjien ymmärryksen lisäämistä, Hammaslääkäriliiton monipuolista näkyvyyttä edunvalvojana ja suun terveydenhuollon asiantuntijana sekä suun terveydenhuollon palvelujen toteuttamista leveämmillä hartioilla.

Näitä asioita esittelimme liiton yksityishammaslääkärien Talvipäivässä helmikuussa Helsingissä. Silloin, kun ajat olivat vielä toiset. Koronasta olimme ehkä kuulleet, mutta se mitä seuraisi tulevien viikkojen ja kuukausien aikana, oli meille vielä täysin tuntematonta. Olimme vuoden alussa aloittaneet Hammaslääkäriliiton yksityissektorin strategian päivittämisen, ja meillä oli suunnitelma jatkaa sen laadintaa. Tarkoituksemme oli saada työ valmiiksi tämän kevään aikana. Kaikki kuitenkin muuttui kerta heitolla – tärkeää kehittämistyötä oli siirrettävä eteenpäin koronan vuoksi, kun hektinen, ennen näkemätön tilanne vaati liiton edunvalvonnalta kaiken ja vielä vähän enemmän.

Yksityissektorin strategiatyö jatkuu

Näin jälkeenpäin, kun katsomme kulunutta kevättä, olemme koronan keskellä suoriutuneet liiton perustehtävästä hyvin. Olemme tehneet työtä jäsenistömme parhaaksi. Tavoitteemme on, että saamme kuluvan vuoden aikana laadittua sellaisen yksityissektorin strategian ja tietopaketin, että kollegan on entistä helpompi saada vastauksia yksityishammaslääkärin arjen työhön, koskipa asia sitten juridiikkaa tai vastaanoton perustamiseen liittyviä yksityiskohtia. Tarkoituksemme on paketoida yksityissektorin edunvalvonnan asiat samoihin kansiin – helposti hyödynnettäviksi. Mutta vallitsevassa koronatilanteessa emme enää uskalla antaa tarkkaa aikataulua työn valmistumisesta. Pidämme jäsenemme tilanteesta ajan tasalla niin liiton uutiskirjeen, Hammaslääkärilehden kuin liiton nettisivujen avulla. Yksityissektorin strategiatyö jatkuu vahvana.

Kollegiaalisin terveisin,
Henna Virtomaa