Mistä leikataan – se selviää 27.5.

26.05.2015

Keskiviikkona 27.5. klo 14 julkistetaan strateginen hallitusohjelma. Hallitusta muodostavien kolmen puolueen puheenjohtajat kertovat Juha Sipilän johdolla, miten 10 miljardin euron vaje katetaan ja mistä säästetään.

Muodostetaanko hallitus keskustan, perussuomalaisten ja kokoomuksen varaan – se vaatii vielä puolueiden päätökset. Eduskunta sinetöi lopullisen hallitusohjelman. Sen jälkeen ohjelmaa vielä täydennetään yksityiskohtaisemmalla toimenpideohjelmalla.

Hammaslääkäriliitto on tehnyt sekä keskus- että paikallistasolla vahvaa vaikuttamistyötä jo pitkään puolueiden, niiden kansanedustajien ja ministerien suuntaan. Vaikuttamistyöhön on panostettu erityisesti viimeisen parin vuoden ajan, jolloin useampi merkittävässä asemassa oleva poliitikko on heittänyt suunterveydenhuollon palvelut säästökohteeksi. Vaikuttamistyön ansiosta suunterveyden ja kunnallisten ja Kela-korvattujen suun terveydenhuoltopalvelujen merkitys tunnetaan puolueissa nyt paremmin.

– Olemme muistuttaneet nykyisiä lainsäätäjiä, että suun terveydenhuollossa terveyskeskus- ja yksityispalvelut kytkettiin lainsäädännön tasolla yhdeksi kokonaisuudeksi 2002. Kela-korvaukset eivät ole järkevä säästökohde etenkään nyt, kun terveydenhuollon koko rahoitusta ollaan uudistamassa, kertoo varatoiminnanjohtaja Anja Eerola.

Kunnallisen hoidon resurssit on myös mitoitettu vain osaväestön hoitoon. Jos Kela-korvauksien alasajoa jatkettaisiin, osa vuosittain korvauksia saavasta miljoonasta potilaasta siirtyisi käyttämään terveyskeskuspalveluja. Kuntien ja valtion menot kasvaisivat Kela-korvauksista säästyvää summaa enemmän, koska potilaan omavastuu on terveyskeskuksessa pienempi.

Kunnat joutuisivat palkkaamaan lisää henkilöstöä tai ostamaan palvelut yksityisiltä. Osa potilaista jättäisi hoidon kokonaan väliin. Hoitamattomuuden ja viivästyneiden hoitojen kustannukset mm. lisääntyvinä sairaalajaksoina tulisivat kuntien maksettaviksi. Väestö tarvitsee muuhun soteen tiiviisti kytketyt suun terveydenhuollon palvelut, joita tuotetaan sekä julkisella että yksityisellä sektorilla.

Smolnan keskustelut ovat hämmästyttävästi pysyneet salaisina. Huomista tiedotustilaisuutta odotetaan jännityksellä. Hammaslääkäriliitto seuraa tilannetta ja tarvittaessa tiedottaa pikaisestikin.