Meneillään haastava työmarkkinakierros

20.12.2019
Työmarkkinakierroksen päänavaajana toimivan Teknologiateollisuuden neuvottelut jatkuvat yhä, eikä neuvottelutulosta ole saavutettu vielä 20.12. mennessä.

Seuraavaksi odotetaan tietoa siitä, mitä Teknologiateollisuus ja Teollisuusliitto vastaavat valtakunnansovittelijan sovintoehdotukseen osapuolille annetun lisäajan jälkeen.

Neuvottelutulosta odotetaan päänavaajaksi muille

Teknologiateollisuuden sopimusneuvottelut käynnistyivät syksyn alussa. Neuvotteluosapuolten näkemykset ovat olleet hyvin kaukana toisistaan.

Neuvottelut katkesivat joulukuun alussa, kun työntekijäpuoli hylkäsi valtakunnansovittelijan tekemän sovintoesityksen. Joulukuun puolivälissä neuvottelut taas alkoivat kahden viikon tauon jälkeen valtakunnansovittelijan toimistossa.

Neuvottelutulosta odotetaan päänavaajaksi myös muille sopimusaloille, koska palkankorotustaso yleensä määräytyy vientipainotteisten teollisuusalojen sopimusten pohjalta. Julkinen sektori seuraa tiiviisti näitä neuvotteluja.

Uudesta Lääkärisopimuksesta neuvotellaan

Kuntasektorin sopimukset päättyvät 31.3.2020. Neuvottelut käynnistyvät varsinaisesti 14.1.2020, mutta KT Kuntatyönantajan ja Lääkärikartellin väliset neuvottelut Lääkärisopimuksesta ovat olleet käynnissä jo pidemmän aikaa.

Lääkärisopimuksenkin korotustaso määräytyy kuntasektorin yleisen tason mukaan, mutta palkankorotusvarojen kohdentamisesta sovitaan Lääkärisopimuksen sisällä.

Neuvottelukierroksella sovitaan myös ensi vuoden alusta voimaan tulevan työaikalain vaikutukset Lääkärisopimuksen työaika- ja päivystysmääräyksiin. Työaikamääräyksien osalta Lääkärikartellin tavoitteena on kokonaisuudistus, jonka yhteydessä sovittaisiin myös työajan sijoittamiseen liittyvät kysymykset.

Lisäksi palkkausrakenne ja toimenpidepalkkiot sekä työoloihin ja työhyvinvointiin liittyvät kysymykset ovat keskeisiä neuvottelupöydässä.