Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n lääkäreille ja hammaslääkäreille talokohtainen työehtosopimus – ensimmäinen laatuaan Suomessa

1.06.2018
Lääkäriliitto ja Hammaslääkäriliitto ovat allekirjoittaneet talokohtaisen työehtosopimuksen Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n kanssa.

Kemin ja Tornion kaupunkien ja Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin terveyspalvelut ovat siirtymässä 18.6.2018 alkaen suurelta osin Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n tuottamiksi. Ulkoistuksen myötä nykyiset työsuhteiset työntekijät ja julkiset viranhaltijat siirtyvät liikkeenluovutuksen mukaisesti ns. vanhoina työntekijöinä luovutuksensaajan eli Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n palvelukseen 18.6.2018 lukien.

Liikkeenluovutuksessa siirtyvien työntekijöiden työsuhteen ehdot määräytyvät voimassa olevan työ/virkaehtosopimuksen mukaan (Lääkärisopimus ja KVTES) 31.3.2020 asti. Nyt sovittua talokohtaista työehtosopimusta sovelletaan sekä liikkeenluovutuksessa siirtyviin lääkäreihin ja hammaslääkäreihin että 18.6.18 alkaen palkattaviin uusiin työntekijöihin.

Uudet hammaslääkärit voivat valita, noudatetaanko työsuhteessa Kunnallisen lääkärisopimuksen mukaisia määräyksiä ja palkkatasoa vai sovitaanko ehdoista työnantajan ja työntekijän välillä työntekijäkohtaisesti työsopimuksella.

– Hammaslääkäriliitto on tyytyväinen neuvottelutulokseen, sanoo liiton neuvottelupäällikkö Marja Pylkkänen.

Lääkärikartellin paikalliset luottamusmiehet ovat olleet tärkeässä roolissa sopimusta neuvoteltaessa ja luottamusmiesten rooli on jatkossakin merkittävä toiminnan käynnistyessä.

Lisätietoja: Marja Pylkkänen, Hammaslääkäriliiton neuvottelupäällikkö, p. 040 570 4282.