Liiton ohje purentakiskojen ja muiden hammasteknisten töiden arvonlisäverokohtelusta

4.10.2018

Hammaslääkäriliitto on julkaissut ohjeen purentakiskojen ja muiden hammasteknisten töiden arvonlisäverokohtelusta.

Ohjeen taustana on, että eräät Hammaslaboratoriot ovat alkaneet periä arvonlisäveroa purentakiskoista. Lisäksi muista hammasteknisistä töistä, kuten oikomiskojeista, ovat eräät laboratoriot alkaneet periä arvonlisäveroa verottajan edustajan suullisesti antaman käsityksen perusteella – asiasta ei ole kirjallista verottajan ohjetta.

Vaikka Hammaslääkäriliitto on verottajan kanssa eri mieltä sekä purentakiskon että muiden hammasteknisten töiden arvonlisäverokohtelusta, on hammaslaboratorion laskulla oleva arvonlisävero maksettava laboratoriolle.
Purentakiskon arvonlisäverokohtelusta on tehty valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Ratkaisua odotetaan kevään 2019 aikana.

Ohje purentakiskojen ja muiden hammasteknisten töiden arvonlisäverokohtelusta liiton jäsensivuilla (kirjautuminen jäsentunnuksilla)

Hammaslääkärilehti 11.4.2018: Purentakiskojen alv-kohtelu korkeimpaan hallinto-oikeuteen

Hammaslääkärilehti 18.5.2018: Verottajalta ohje hammasteknisten tuotteiden myynnin alv-kohtelusta