Lasten fluorisuositukseen muutoksia

2.12.2014
Uuden Karies (hallinta) Käypä hoito -suosituksen mukaan alle 3-vuotiaille annostellaan kerran päivässä hammasharjalle sipaisu fluorihammastahnaa, jossa on 1 000–1 100 ppm fluoridia. Aiemmin tämän ikäisille suositeltiin enintään 500 ppm fluoridia sisältävän tahnan käyttöä kahdesti päivässä.

Käypä hoito -suosituksen laatineen työryhmän pj., emeritusprofessori Hannu Hausen perustelee uutta suositusta sillä, että tutkimusnäytön mukaan alle 600 ppm fluoridia sisältävät hammastahnat eivät suojaa lapsia hampaiden reikiintymiseltä.

– Tutkimuksissa niiden reikiintymistä ehkäisevä vaikutus on enimmilläänkin ollut merkittävästi huonompi kuin vahvempien fluorihammastahnojen, Hausen toteaa.

– Yhteen kertaan päivässä päädyttiin, koska lapsia haluttiin suojella lievältä laikkukiilteisyydeltä eli hammasfluoroosilta. Laikkukiilteisyydeltä suojelemisen tarpeessa ovat erityisesti sellaiset lapset, joiden hampaita hoidetaan tunnontarkasti suosituksia noudattaen. Toisella harjauskerralla voi alle kolmivuotiaan hampaat harjata ilman tahnaa tai sipaisemalla harjalle fluoritonta tahnaa, Hausen vinkkaa.

3–5-vuotiaille suositellaan kahdesti päivässä lapsen pikkusormen kynnen kokoista nokaretta tahnaa, jonka fluoridipitoisuus on 1 000–1 100 ppm.

6 vuoden iästä alkaen suositus on kahdesti päivässä 0,5–2 cm:n kokoinen nokare tahnaa, jonka fluoridipitoisuus on 1 450 ppm.

Suositus löytyy osoitteesta www.kaypahoito.fi. Suosituksen oheismateriaaleihin sisältyvistä näytönastekatsauksista selviää, minkälaiseen näyttöön suositus perustuu.

Päivitetyt tiedot löytyvät myös Hammaslääkäriliiton nettisivujen suunterveysosion sivuilta Hampaiden puhdistus ja Fluori.