Kunta-alan neuvottelijat pyytävät sovittelua

31.03.2020
Kaikki JUKOn virka- ja työehtosopimukset, Lääkärisopimus mukaan lukien, päättyvät 31.3.2020. Kunta-ala siirtyy 1.4.2020 sopimuksettomaan tilaan. Sopimuksettomana aikana voimassa ovat vanhat työehdot.

Neuvottelut kunta-alan 420 000 palkansaajan työehdoista siirtyvät sovitteluun.

JUKOn hallituksen puheenjohtaja Olli Luukkainen arvioi, että kuntaneuvotteluihin tarvitaan valtakunnansovittelijan apua.

– Omin voimin ratkaisua ei syntynyt. Katsomme nyt eteenpäin ja sovimme, että pyydämme avuksi sovittelijan. Ulkopuolista apua tarvitaan kaikkiin sopimuspöytiin. JUKO sopii kunnissa opettajien, teknisen henkilöstön, lääkärien ja kuntien yleistä sopimuksesta.

– On surkeaa, että Suomen suurimman sopimusalan osalta palkansaajia kohdellaan näin. Lähes kaikilla muilla sopimusaloilla on sovittu uusista sopimuksista, mutta kunta-alalla kuukausien neuvottelujen lopputulos on mahalasku. Kuitenkin kuntien työntekijät kantavat nyt poikkeusoloissa vastuuta koko Suomen pyörittämisestä, Luukkainen toteaa.

– JUKO on aktiivisesti pyrkinyt tuomaan pöytään vaihtoehtoja, joilla neuvotteluja olisi ollut mahdollista viedä eteenpäin oikeudenmukaisesti ja vastuullisesti, mutta tähän ei kaikilta osapuolilta löytynyt ymmärrystä.

Kunta-alan neuvotteluosapuolet ovat käyneet tammikuusta lähtien tiiviitä neuvotteluja uusista työ- ja virkaehtosopimuksista ja kunnallisesta pääsopimuksesta. Kaikki JUKOn virka- ja työehtosopimukset päättyvät tiistaina 31. maaliskuuta, ja myös kunta-ala siirtyy sopimuksettomaan tilaan keskiviikkona 1. huhtikuuta. Sopimuksettomana aikana voimassa ovat vanhat työehdot.

– Kunta-alan pääryhmän neuvottelut siirtyvät valtakunnan sovittelijalle mm. pääsopimuksen ja kunta-alan yleisen kustannusraamin aikaansaamiseksi. Lääkärisopimuksen osalta taustatyötä tekstien osalta kuitenkin jatketaan KT Kuntatyönantajien kanssa, Lääkäriliiton neuvottelujohtaja Laura Lindholm kertoo.

Katso tietoa Lääkärisopimusneuvotteluista Hammaslääkäriliiton sivuilta.